Select Page

Joga bez napinki: czym joga nie jest? Dorota Mrówka

Joga bez napinki: czym joga nie jest? Dorota Mrówka

JOGABN_okladka_140x208Joga nie jest…

Joga nie jest sektą. Chociaż są tacy, którzy chcieliby ją w taki sposób widzieć. Na zajęciach nikt nie będzie domagał się od Ciebie zmiany wyznania, ślepego poddania, uwielbienia, porzucenia dotychczasowego stylu życia ani też nikt nie będzie oczekiwał, że oddasz mu swój dom, auto, żonę, męża czy pieniądze. To po prostu tak nie działa. Najlepszym dowodem, że szkoły jogi nie mają nic wspólnego z sektami, jest to, że często uczestnicy zajęć nie znają się zbyt dobrze — nie znają swoich nazwisk ani nie wiedzą, czym kto się zajmuje na co dzień. Ćwiczą z różnymi osobami, w różnych grupach i konfiguracjach. Spotykają się przypadkowo w tym, a nie innym dniu, na tych, a nie innych zajęciach. Poza tym bywa tak, że chodzą na zajęcia do kilku różnych nauczycieli — i spotykają jeszcze innych ludzi. Przyznam Ci się, że chociaż od kilkunastu lat chodzę na zajęcia do tego samego studia, znam z imienia zaledwie kilka osób, z którymi najczęściej się spotykam, i gdybyś zapytał mnie, czym one się zajmują, czy mają rodziny, gdzie mieszkają itp., to równie dobrze mógłbyś mi, drogi Czytelniku, zadać pytanie, co jada na śniadanie królowa Wielkiej Brytanii.

Zatem argument „sekciarstwa” w tym wypadku jest całkowicie i ewidentnie irracjonalny, wynika jedynie z nieznajomości lub złej woli osób propagujących takie opinie.

Joga nie jest też religią. Można być zatem zatwardziałym ateistą lub radosnym pastafarianinem, aby spokojnie i z satysfakcją ćwiczyć jogę. Można także być gorliwym katolikiem. To nie ma nic do rzeczy. Joga bowiem to starożytny, zwarty system, nauka, która prowadzi do zjednoczenia ciała, umysłu i ducha (Jaźni/duszy/wewnętrznego ja), do odnalezienia naszej prawdziwej, pierwotnej i czystej Natury — odmiennej od tej, którą nabywamy poprzez socjalizację i internalizację, kiedy nieświadomie wchłaniamy zasady rządzące otaczającym światem, normy społeczne, zachowania, a nawet reakcje i sposób myślenia. Joga pozwala dotrzeć do SAMEGO SIEBIE — w czystej, nieskażonej niczym postaci. Joga to także jeden z sześciu podstawowych indyjskich systemów filozoficznych; pozostałe to: mimansa, wedanta, njaja, waiśeszika i sankhja. Według mnie określanie jogi mianem religii to błąd rzeczowy, taki sam jak nazwanie religią zachodnich systemów filozoficznych, chociażby stoicyzmu. To oczywiście duże uproszczenie, ale na potrzeby tej książki uznałam, że jest dopuszczalne, aby wyraźnie i jasno pokazać, do jakich absurdów może doprowadzić niezrozumienie istoty rzeczy. Rzeczowo i w przystępny sposób opisuje to profesor Lesław Kulmatycki w tekście “Joga a religia — związki i rozbieżności”, wyraźnie wskazując różnice między kultem a praktyką jogi. Według autora joga ma wprawdzie wymiar duchowy, określa zasady dobrego życia, jednak nie należy tego łączyć z religią. Ta bowiem z natury rzeczy musi posiadać doktrynę, kult oraz organizację (instytucję lub hierarchię), której joga jako taka nie posiada. Można być joginem w pojedynkę, we własnym domu, żyjąc po prostu właściwym, uczciwym i dobrym (dla siebie i innych) życiem. W jodze — w przeciwieństwie do religii — ważne jest doświadczenie życia tu i teraz, bez oczekiwań i roszczeń, skupienie się na doświadczeniu, traktowanie własnej pracy jako środka do osiągnięcia celu; nie ma tu żadnych struktur, formalnych wymogów ani chęci wpływania na innych.

Widać z tego wyraźnie, że joga to jeden z najbezpieczniejszych systemów pracy nad sobą, daleki od religijnych zachowań i rytuałów. To przede wszystkim praca ze sobą nad sobą samym, bez chęci zmieniania innych, bez pośredników. Angażujemy się w nią na tyle, na ile uważamy za istotne i dobre dla nas, dla naszego rozwoju, samopoczucia, zadowolenia. I nie robimy nic, co mogłoby ograniczyć wolność cudzych poglądów, szanując i pielęgnując własne.

Powyższy tekst jest szóstym rozdziałem z książki Doroty Mrówki “Joga bez napinki”, wydanej przez Sensus. Książkę można kupić tutaj.

About The Author

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *