Wybierz Strona

Joga: pozycja drzewa II – vriksasana II ~ Ola Uruszczak

Joga: pozycja drzewa II – vriksasana II ~ Ola Uruszczak

Większości osobom znana jest pozycja drzewa I – vriksasana I, w której stoimy na jednej nodze i dociskamy stopę nogi zgiętej do uda. Ręce w podstawowej wersji, niczym konary drzew, „rosną” w górę. Istnieje również pozycja drzewa II – vriksasana II, w której noga na której nie stoimy ułożona jest w półlotosie (ardha padmasana).

Z racji wykonywania półlotosu jest to pozycja dla osób średniozaawansowanych w praktyce asan i wymaga odpowiedniego rozgrzania i przygotowanie stawów biodrowych.

Przeciwwskazania do wykonywania vriksasany II

Pozycji tej nie powinny wykonywać osoby, które cierpią z powodu bóli i problemów z kolanami. Upewnij się, że masz odpowiednio przygotowane i otwarte stawy biodrowe, tak aby móc bezpiecznie wykonać półlotos.

vriksasana 2

Jak wykonać vriksasanę II?

Stań w samasthiti (tadasanie). Skieruj uwagę do wewnątrz – bądź otwarty na sygnały płynące z Twojego ciała. Uspokój oddech. Jeżeli możesz – wyrównaj wdechy i wydechy.

Razem z wdechem powoli zegnij prawą nogę i unieś kolano tak by móc się złapać za jego goleń. Z wydechem odwiedź kolano w bok i łapiąc się za łydkę wciągnij stopę, tak by oparła się na szczycie uda blisko lewej pachwiny. Twoja prawa noga jest teraz w półlotosie.

Kiedy poczujesz się stabilnie – z kolejnym wdechem unieś obie ręce w górę.

Zostań w tej pozycji od jednego do sześciu spokojnych oddechów. Z wydechem opuść ramiona wzdłuż tułowia i opuść nogę na ziemię. Wróć do samasthiti.

Wykonaj pozycję na drugą stronę.

Modyfikacje vrksasany II

Niektóre osoby mają problem z „uciekającą” stopą z półlotosu. W takim wypadku można przytrzymywać stopę dłonią i unosić tylko jedną rękę do góry.

Vinyasa z vrksasaną II

Stań w samasthiti.
Z wydechem umieść prawą nogę w półlotosie.
Z wdechem unieś ręce do góry.
Z wydechem wejdź do skłonu.
Z wdechem podnieść się do góry.
Z wydechem przenieś ręce do przodu – na wysokość barków i wejdź do padma utkatasany (zrób przysiad do momentu, w którym cała stopa opiera się na macie).
Z wdechem podnieś się do góry.
Z wydechem opuść nogę na ziemię a ręce rozluźnij i opuść wzdłuż ciała. Wróć do samasthiti.
Powtórz vinyasę na drugą stronę.
Korzyści z wykonywania vrksasany II

Pozycja ta uczy stabilności i równowagi. Polecana jest dla osób, które opanowały pozycję drzewa I i bezpiecznie wykonują półlotos (ardha padmasanę). Pozycja ta otwiera stawy biodrowe, wzmacnia mięśnie głębokie, oraz przywraca symetrię prawej i lewej strony ciała.

Bibliografia:

1. Srivatsa Ramaswami: The complete book of vinyasa yoga. Wydawnictwo: Da Capo Life Long, 2005

 

O autorze

Ola Uruszczak

Redaktor naczelna portalu Joga-ABC. Nauczycielka jogi w podejściu vinyasa-krama, nauczycielka medytacji i instruktorka masażu Shantala. Prywatnie mama Gabrysia i Michała, w ciąży z trzecim maluszkiem. Żona Leszka. Propagatorka zdrowego stylu życia. Wielka fanka tego, co proste i naturalne. Strona Oli: www.ola-uruszczak.pl Fb Oli: Ola Uruszczak - Joga i relaks Blog o macierzyństwie: Mama Lubi EKO: www.ml-eko.pl/ "W moim sercu noszę przesłanie Gandhiego: „Bądź zmianą, którą chcesz widzieć w świecie.” I każdego dnia staram się wcielać ją w życie."

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.