Wybierz Strona

Utrzymywanie równowagi na jednej nodze

Utrzymywanie równowagi na jednej nodze

Patrycja_joga_16Jak ułożyć się w asanie stojącej na jednej nodze, na przykładzie utthita hasta padangusthasana

Układając się w asanie w pierwszej kolejności zwracasz uwagę na jej podstawę, czyli na część ciała, która nie tylko ma kontakt z podłożem, ale jest głównym elementem pozwalającym utrzymać stabilność w pozycji.

W przypadku asan stojących, równoważnych na jednej nodze podstawą jest stopa i to właśnie od jej ułożenia zaczynasz „budować” pozycję. Ucząc się utrzymania równowagi w tych pozycjach zaczynaj od prawidłowego i stabilnego ułożenia się w tadasana samastiti (pozycję szczegółowo opisuję w artykule pt.: W jaki sposób wejść do skłonu z pozycji stojącej – cz. I Ułożenie się w Tadasana samasthiti).

Dobrze rozłóż ciężar ciała na stopach stojąc boso na macie. Dociskając stopy do podłoża zwracasz uwagę na trzy punkty na stopie: nasada dużego palucha, małego paluszka i środek pięty. W tadasana samastiti odciążasz pięty przenosząc nieznacznie ciężar ciała na nasady palców stóp, palce wydłużasz i rozszerzasz. Dobrze dociśnij obydwie stopy do podłoża i z wydechem zacznij wydłużać kręgosłup, jak gdyby wyrastasz od stóp po czubek głowy.

Zwracając uwagę na zachowanie linii bioder przenosisz ciężar ciała na lewą stopę i jednocześnie uginasz prawą nogę w kolanie. Ugięcie i uniesienie prawego kolana nie powinno zaburzyć ułożenia miednicy i linii bioder z tadasana samastiti. Chwyć za ugięte kolano, bądź za duży paluch prawej stopy(palec wskazujący i środkowy obejmują duży paluch) prawą dłonią. Przenieś uwagę do stopy, na której stoisz, ciężar ciała rozkładasz na trzech wspomnianych punktach oraz wydłużonych i rozszerzonych palcach stóp. Pięta jest dociśnięta do podłoża, ale nieznacznie odciążona w stosunku do nasad palców i palców stóp. Przenosząc ciężar ciała na pietę, będziesz odrywać nasady palców, przykurczać palce stopy i stracisz równowagę.

Tak dociśniętą stopą zaczynasz „odpychać się” od podłoża i wydłużać lewą nogę idąc uwagą do kolana, biodra, wydłużasz kręgosłup wyciągając tył głowy w górę. Utrzymujesz to samo wydłużanie całego ciała tak, jak w pozycji tadasana samastiti. Kolano nogi, na której stoisz, zostaje subtelnie ugięte (unikasz przeprostu i blokowania kolana!), udo delikatnie rotuj do środka, dzięki czemu biodro nie będzie uciekać w bok i zachowasz ułożenie miednicy.

Dopiero, kiedy pozycja będzie stabilna, trzymając za duży paluch palcem środkowym i wskazującym z wdechem powoli wyprostuj prawą nogę tak, aby nie stracić stabilności, ułożenia lewej nogi, miednicy i pleców. Z wydechem ponownie „wydłuż się”. Prawa noga do celowo jest prosta w kolanie, ale istotniejsze jest utrzymanie pionu i wydłużonego kręgosłupa, a prostowanie uniesionej nogi jest drugorzędnym elementem. Jeśli możesz wyprostować uniesioną nogę, spójrz na palce stopy. Utrzymując prawidłowe ułożenie pozycji z wydechem jednocześnie „wydłużaj się” prowadząc uwagę od lewej stopy w kierunku tyłu głowy i unoś nogę wyżej. W ten sam sposób wykonaj pozycję na druga stronę pozostając w niej taką samą ilość oddechów.

W analogiczny sposób układasz się w większości asan równoważnych na jednej nodze. Najpierw układasz stopę, następnie łapiesz równowagę wydłużając całe ciało wraz z wydechem, ostatnim etapem jest ułożenie drugiej nogi.

W każdej pozycji równoważnej bardzo istotny jest oddech. Spokojny oddech i wykonywanie spokojnych ruchów ułatwi utrzymanie równowagi.

O autorze

Patrycja Gawlińska

autorka bloga Joginka.pl. Uczy od 2005 roku (asan, najczęściej w stylu winjasy, bandh, oddechu i medytacji). Felietonistka portalu jogasutry.pl, joga-abc.pl oraz magazynu Joga. Wielokrotne podróże do Indii i pobyty w aśramie pozwalały jej zgłębiać praktykę jogi u źródeł.

1 komentarz

  1. Karola

    Moja nauczycielka mówi, że utrzymanie równowagi w pozycji jest trudne, jeśli ktoś nie ma równowagi w sobie i jest wewnętrznie rozedrgany…Spokojny oddech i spokojne wnętrze są jednakowo ważne, choć to wydaje się oczywiste, bo obydwa elementy współgrają ze sobą i wzajemnie na siebie oddziałują.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *