Wybierz stronę

Joga z Patrycją Gawlińską – warsztaty “Medytacja przy akompaniamencie sitaru”. Agnieszka Kościańska

Joga z Patrycją Gawlińską – warsztaty “Medytacja przy akompaniamencie sitaru”. Agnieszka Kościańska
Pranajama

Warsztat pranajamy z Patrycją Gawlińską

W pierwszą sobotę stycznia odbyły się warsztaty „Medytacja przy akompaniamencie sitaru” poprowadzone przez Patrycję Gawlińską. Muzycznie wspomagał ją Tomek Podgórski grający na różnego rodzaju indyjskich instrumentach.
Po rozgrzewce, którą stanowiły sekwencje asan, Partycja poprowadziła praktykę przygotowującą ciało do medytacji, czyli sekwencje rozciągające okolice miednicy, nóg i wydłużające plecy. Wszystko oczywiście oparte na synchronizacji ruchu z oddechem – tak, by to oddech prowadził ciało. Najpierw pojawia się wdech, dopiero potem ruch, ruch jest taki sam na całej długości wdechu, tak samo postępujemy z wydechem. Ćwicząc w ten sposób sekwencję asan, wykonujemy ją płynnie i bez zatrzymań (ciała i oddechu). Ciało pracuje w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem oddechu.

warsztaty pranajamy z Patrycją Gawlińską

Warsztat pranajamy z Patrycją Gawlińską

Później Patrycja pokazała jak pracować nad prawidłowym ułożeniem ciała w wygodnym siadzie z utrzymaniem prostych pleców i rozluźnionych nóg. Pozycja medytacyjna to każda pozycja siedząca, w której jesteśmy w stanie przez dłuższy czas utrzymać proste plecy bez oparcia; zalecane pozycje to: padmasana, siddhasana, sukhasana. Podczas medytacji umysł ma być wolny – wolny od ciała (czyt. niewygody).
Ostatnim etapem przygotowania do medytacji była pranajama i mudry: oczyszczające kapalabhati (energiczne wydechy przez nos), oraz nadishodana pranajama, aswini-mudra następnie koncentracja na oddechu i medytacja. Należy pamiętać, że w nauce medytacji ważna jest systematyczność, można trwać krócej w koncentracji, ale ważne, żeby robić to codziennie. Stan medytacji każdy osiąga w inny sposób, w różnym czasie. To bardzo indywidualna sprawa, dlatego tak ważne są wskazówki jak można dążyć do osiągnięcia tego stanu. A to właśnie było meritum warsztatów.
Teraz kilka słów o oprawie muzycznej. Przyznaję, że jadąc na warsztat obawiałam się że muzyka „na żywo” będzie mi przeszkadzała, ale zostałam bardzo mile zaskoczona. Muzyka wspaniale harmonizowała z moją jogą – byliśmy całością. Poczułam indyjskie klimaty. Godne polecenia doświadczenie i godny polecenia Wykonawca, który nie tylko świetnie gra na tych wszystkich instrumentach, ale również sam je projektuje i potrafi z pasją o nich opowiadać.
Mam nadzieję, że jeszcze nie raz wezmę udział w warsztacie przy akompaniamencie takiej muzyki i poczuję tę harmonię dźwięku z ruchem ciała.

~~~~~~
Agnieszka Kościańska jest nauczycielką jogi, prowadzi szkołę jogi Magdala w Gliwicach i w Zabrzu. Uczyła się vinyasa krama jogi od Patrycji Gawlińskiej i Macieja Wieloboba. Uczestniczy w szkoleniu nauczycielskim w Pracowni Jogi Macieja Wieloboba w Krakowie. Prowadziła zajęcia w Yoga Shali – joga w Zabrzu.

O autorze

Agnieszka Kościańska

jest nauczycielką jogi, prowadzi szkołę jogi Magdala w Gliwicach i w Zabrzu. Uczyła się ashtanga vinyasy i vinyasa krama jogi od Patrycji Gawlińskiej i Macieja Wieloboba. Ukończyła szkolenie nauczycielskie w Pracowni Jogi Macieja Wieloboba w Krakowie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.