Select Page

Joga a życie nastolatka ~ Emilia Burkiewicz

Joga a życie nastolatka ~ Emilia Burkiewicz

Okres nastoletni w życiu człowieka nie należy do najłatwiejszych. Młody człowiek przechodzi z okresu dzieciństwa do dojrzałości. W tym czasie  przeobraża się ciało, kształtuje osobowość oraz postawa do siebie, do drugiej płci, do innych – czyli dojrzewamy biologicznie, psychicznie i psychoseksualnie. Sam nastolatek przechodzi okres buntu, gubiąc to, co dorośli nazywają „zdrowym rozsądkiem”. Ciało i mózg przechodzi „generalny remont”, który czasami skutkuje kształtowaniem złych postaw i  nawyków. Chcąc zapobiec temu, warto poszukać rozwiązania, które pozwoliłoby nastolatkowi na łagodne przejść ku dorosłości. Uważam, że joga ma balsamicznie kojący wpływ na kształtowanie i  prawidłowy rozwój człowieka.

Joga dla nastolatków na świecie

Na świecie temat jogi dla dzieci i nastolatków jest bardzo popularny. Przeprowadzono już wiele badań  na ten temat w wielu centrach badań naukowych amerykańskich  uniwersytetów. W Wielkiej Brytanii joga znalazła swoje miejsce w tygodniowym planie zajęć obok  tradycyjnych zajęć  wychowania fizycznego. W  Holandii, dzięki Eline Snel wprowadzono rządowy program „Uważności” do szkół.

Najnowsze badania przeprowadzone przez  Journal of Developmental and Behavioural Pediatrics, pokazały, że nastolatkowie również  mogą czerpać z jogi te same korzyści, co starsi jogini. W angielskich szkołach średnich przeprowadzono dziesięciotygodniowe badanie polegające na wprowadzeniu do tygodniowego planu lekcyjnego zajęć jogi. Pod koniec badania naukowcy stwierdzili, że uczniowie szkół średnich, którzy brali udział w zajęciach jogi, uzyskali lepsze wyniki w testach szkolnych. Natomiast, w testach psychologicznych dotyczących zaburzeń lękowych, depresji czy zaburzeń nastroju, miały niższe wskaźniki niż nastolatki, które nie uczęszczały na zajęcia jogi. Nastolatki, które uczestniczyły w jodze, zgłosiły mniej negatywnych emocji, wykazały się zwiększonym poziomem koncentracji, lepszym poziomem pamięci, zmniejszonym poziomem stresu, większym poziomem pewności siebie, większym poszanowaniem siebie, swojego ciała, otoczenia i innych ludzi.

Joga dla nastolatków – korzyści

Co więcej, amerykańskie badania dowodzą, że joga jest szczególnie ważna dla umysłu młodego człowieka.  Mózg rozwija się od wczesnych do późnych lat młodzieńczych. W tym też czasie rozwija się  kora przedczołowa, (“CEO mózgu”), dzięki której mamy zdolność do planowania, organizowania i regulowania nastroju.  Prawidłowy rozwój kory przedczołowej daje możliwość koncentracji i myślenia, a nie działania pod wpływem impulsu. Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłego powodzenia na wszystkich etapach i płaszczyznach życia: w relacjach interpersonalnych, związkach, środowisku akademickim, zawodowym. Joga w tym czasie może pomóc nastolatkom kultywować “funkcje wykonawcze” lub ważne umiejętności takie jak kreatywność, elastyczność, samodyscyplinę, uczy radzenia  sobie z trudnymi emocjami.   Poza funkcją „umysłową”  joga  dla nastolatków niesie wiele innych  korzyści m.in.  poprawia kondycję i zdrowie fizyczne. Uczestnicy zajęć jogi, wykonują podstawowe postawy jogowe znane jako asany. Podczas rozciągania, wzmacniania i koncentracji na oddechu,   dzieci uczą się wytrwałości, samoświadomości, koordynacji, balansu i kontroli ciała .  Młodzież korzysta również z  technik  relaksacji, medytacji czy świadomego  oddechu.  Fizyczne korzyści obejmują dobrą postawę, siłę mięśni szkieletowych i ruchomość stawów. Korzyści psychiczne i emocjonalne obejmują poprawę pewności siebie, szacunku do siebie i  otoczenia, relaksację, spokój oraz uważność. Joga może również poprawić jakość snu, łagodząc objawy stresu i lęku u młodego człowieka.

Joga dla nastolatków – działanie terapeutyczne

W okresie nastoletnim joga ma ogromne znaczenie  z uwagi na  aspekt  terapeutyczny. Bazując na własnych doświadczeniach i obserwacjach mogę stwierdzić, że już u  trzyletnich dzieci zaobserwować można pierwsze oznaki „zaniku” naturalnej elastyczności. W okresie dziecięcym rzadko zwracamy uwagę na ilość i intensywność ćwiczeń fizycznych uważając, że dziecko wystarczająco czerpie z naturalnej ruchliwości. Niestety, w późniejszym czasie u takich dzieci zaobserwować można wady postawy,  od płaskostopia po skrzywienia kręgosłupa. Wady te wpływają na nieprawidłowy rozwój organów wewnętrznych, co ma odbicie w codziennej egzystencji i samopoczuciu nastolatka.  Czas ten jest szczególnie trudny, zmienia się ciało, zmieniają się relacje, pojawiają się pierwsze porażki, zwiększają się wymagania. Rosną oczekiwania większego nakładu pracy w obowiązkach szkolnych i pozaszkolnych .A to bardzo dużo dla młodego człowieka…

Regularne zajęcia jogi  wzmacniają i pozytywnie wpływają na układ nerwowy, trawienny, krwionośny i kostny. Dzięki regularnej praktyce,  dzieci kształtują wiarę w siebie i swoje możliwości, bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość. Uważam, że zajęcia jogi dla nastolatków są cudownym narzędziem, który może pomóc łagodniej znieść skutki dojrzewania i pomóc w prawidłowym kształtowaniu ciała, umysłu i ducha.

About The Author

Emilia Burkiewicz

Magister administracji, pedagog, certyfikowana nauczycielka jogi dla dzieci i młodzieży, jogi rodzinnej z międzynarodowymi uprawnieniami, instruktorka jogi dla kobiet w ciąży oraz dorosłych w nurcie vinyasa joga. Organizatorka kursów dla przyszłych nauczycieli jogi dla dzieci.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *