Wybierz Strona

Pobudzająca prana mudra. Patrycja Gawlińska

Pobudzająca prana mudra. Patrycja Gawlińska

Prana mudra ma budzić uśpioną część Prana Shakti (uniwersalną energię życiową) i rozprowadzać ją po całym ciele. Ma działać jak zastrzyk energii, gdy pojawia się zmęczenie i wyczerpanie. Ma sprawić, że organizm staje się pełny energii, aktywny i zdrowy.

Wykonanie:
Najlepiej wykonywać prana mudrę w wygodnej pozycji siedzącej, ale można ją także wykonywać w pozycji stojącej (tadasana).
Wsłuchaj się w oddech, zamknij oczy. Ułóż dłonie na udach, albo po bokach tułowia. Wykonaj mudrę prawą i lewą ręką. Palce serdeczny i mały łączą się z czubkiem kciuka tworząc „pierścień”, palce wskazujący i środkowy pozostają proste.
Poczuj siłę życiową, która przepływa przez twoje ciało. Utrzymuj mudrę przez 15 do 30 minut.

Korzystniej, aby praktykować w samotności, w ciszy i spokoju, aby łatwiej było się skoncentrować.

Praktyka:
Prana mudra będzie działać efektywniej w połączeniu ze świadomym oddychaniem. W trakcie jej wykonywania utrzymuj spokojny i rytmiczny oddech. Zaawansowane osoby mogą wykonywać również zatrzymanie oddechu (według wskazań nauczyciela) wzmacniając skupienie.
Dzięki prana mudrze koncentracja na oddechu ma stać się głębsza, a umysł łatwiejszy do opanowania.
Dobrą porą dnia na jej wykonywanie są godziny poranne, by obudzić się i doładować energią, jak również w dowolnym momencie, kiedy potrzeba szybkiego doenergetyzowania.
Zalecana jest także przed medytacją.

Działanie:
Przypisuje się jej niezwykłą moc i oddziaływanie. Jedną z głównych zalet prana mudry jest jej zdolność do pobudzania, gdy jest się zmęczonym fizyczne lub mentalne przytłoczonym. Pomaga przezwyciężyć ogólne i przewlekłe osłabienia. Ma przyczyniać się do wzmocnienia układu odpornościowego. Niektórzy twierdzą, że jest lekarstwem na wszystko, ponieważ ma nie tylko pobudzać energię, ale również przekierowywać ją w te części, gdzie jest ona najbardziej potrzebna. Przypisuje się jej korzystne działanie na wzrok, pomoc w uzupełnianiu niedoborów witamin, pomoc w kontrolowaniu uczucia głodu i pragnienia na czczo oraz dawanie ulgi od wszelkiego rodzaju skurczów mięśniowych i bólów w nogach. Po za tym ma zmniejszać nerwowość, pomagać w przezwyciężaniu strachliwości oraz wpływać na zwiększenie pewności siebie. A w momentach braku wewnętrznej stabilizacji, poprzez jej praktykę można osiągnąć wewnętrzną równowagę i jasność umysłu. Mudra ma ułatwiać kontrolowanie emocji takich jak złość, zazdrość, pycha, drażliwość, niepokój a stymulować szczęście, radość, nadzieję i zapał.

Symbolika:
W tej mudrze poprzez połączenie palców łączą się przypisane palcom elementy: woda, ziemia i ogień.

O autorze

Patrycja Gawlińska

autorka bloga Joginka.pl. Uczy od 2005 roku (asan, najczęściej w stylu winjasy, bandh, oddechu i medytacji). Felietonistka portalu jogasutry.pl, joga-abc.pl oraz magazynu Joga. Wielokrotne podróże do Indii i pobyty w aśramie pozwalały jej zgłębiać praktykę jogi u źródeł.

2 komentarze

  1. Agnieszka

    Chyba błąd jest w opisie: “Palce serdeczny i mały łączą się z czubkiem kciuka tworząc „pierścień”, palce środkowy i serdeczny pozostają proste”. W jaki sposób palec serdeczny ma połączyć się z kciukiem i jednocześnie pozostać prosty – chyba chodziło o wskazujący

    Odpowiedz
    • Patrycja

      Dziękuję Agnieszko za zwrócenie uwagi, tak błąd się wkradł. Już jest poprawiony.
      Pozdrawiam
      Patrycja

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *