Wybierz Strona

Joga w II trymestrze ciąży – Aneta Warszawa

Joga w II trymestrze ciąży – Aneta Warszawa

Praktyka jogi w II trymestrze ciąży, jeśli tylko nie ma ku niej przeciwwskazań, może przynieść wiele korzyści – dla zdrowia i kondycji przyszłej mamy.

Joga w II trymestrze ciąży

Drugi trymestr jest tym etapem ciąży, który większość kobiet wspomina najlepiej. Zazwyczaj ustają wszystkie lub większość dolegliwości z początku ciąży (mdłości, wymioty, zgaga, bóle głowy, zmęczenie, senność, duże wahania nastrojów). W wielu wypadkach stabilizują się sytuacje problematyczne czy potencjalne zagrożenia z początku ciąży. Ponadto, trudności wynikające z posiadania dużego brzucha i długiego okresu trwania ciąży (obciążenie kręgosłupa, zmęczone nogi, problemy trawienne, problemy z oddychaniem, problemy ze snem) nie są jeszcze tak mocno zaznaczone jak w trzecim trymestrze.

Z tego względu drugi trymestr jest najlepszym czasem do podjęcia regularnej aktywności fizycznej Dotyczy to szczególnie kobiet, które nie ćwiczyły w pierwszym trymestrze i tych, które podejmują się w ciąży nowej aktywności. Aktywność fizyczną można podjąć nawet w ciąży mnogiej. Oczywiście, przy założeniu, że kobieta ma siłę i nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. W przypadku ciąży mnogiej prawdopodobnie to II trymestr będzie tym jedynym, w którym kobieta może ćwiczyć.

Praktyka jogi w drugim trymestrze ciąży powinna być ukierunkowana na (rozsądne!) wzmocnienie organizmu – nóg, tułowia, rąk. Silne ciało to większa szansa na pozostanie sprawną i aktywną do samego końca ciąży, i mniejsze prawdopodobieństwo bóli np. pleców powstałych na skutek zmieniającej się sylwetki i słabych mięśni. Wzmocnienie ciała może zaprocentować również w czasie porodu, którego przejście jest dla organizmu wydatkiem energetycznym porównywalnym z przebiegnięciem maratonu! Sprawne ciało to szybszy powrót do formy po porodzie oraz doskonałe narzędzie do mierzenia się z wyzwaniami, jakie niesie przed sobą macierzyństwo!

W środku ciąży zmienia się środek ciężkości ciała. Pracując z ustawieniem w poszczególnych asanach można uczyć kobietę świadomości swojego ciała oraz delikatnie modyfikować niekorzystne zmiany zachodzące w postawie. Kobiety, które wykonują pozycje odwrócone powinny uwzględnić te zmiany, i ostrożniej wchodzić do pozycji w porównaniu do tego jak robiły to w pierwszym trymestrze lub przed ciążą. W razie trudności w zachowaniu równowagi konieczne może okazać się korzystanie z podparcia ściany.

Pod wpływem powiększającej się macicy, przepona i narządy w jamie brzusznej unoszą się do góry, mogąc powodować zarówno trudności w oddychaniu, jak i zgagę. To zwiększa problemy trawienne występujące z powodu rozluźnienia układu pokarmowego. Proces ten będzie, z czasem trwania ciąży, przybierał coraz większe rozmiary, dając się najbardziej we znaki w trzecim trymestrze. Warto więc w praktyce uwzględnić pozycje otwierające klatkę piersiową, poprawiające motorykę jelit, oraz oddychać torem przeponowym.

Praktyka jogi wpływa na uelastycznienie tkanek, co może zmniejszyć ryzyko powstania dużych i głębokich rozstępów skóry szczególnie na powiększającym się brzuchu.

Tak, jak było to w pierwszym trymestrze, w praktyce jogi w dalszym ciągu ważne będzie wykonywanie asan dla rozluźnienia napiętych i przeciążonych miejsc, otwierania bioder, poprawy krążenia, przeciwdziałania żylakom, przygotowania krocza i miednicy do porodu, uwolnienia od stresu, dotlenienia matki i dziecka, „nauczenia ciała” pozycji, które mogą zostać wykorzystane podczas porodu.

Dobrze jest kontynuować pracę z oddechem przeponowym – jeśli kobieta ma już opanowane podstawy można wplatać ten rodzaj oddychania w różne grupy pozycji. Jeśli dopiero zaczyna – oddychanie przeponowe warto ćwiczyć w leżeniu, siedzeniu, czy staniu.

Dobrze wykonywać również techniki, które uczą uważności ciała, oddechu i świadomego nim kierowania. Będą one dobrym treningiem do radzenia sobie z trudnymi emocjami i dolegliwościami ciała zarówno w ciąży, w czasie porodu i po porodzie.

Jeśli pojawiają się jakieś niepokojące objawy należy skonsultować się z lekarzem i ponownie zapytać czy nie widzi przeciwwskazań do kontynuowania ćwiczeń.

W drugim trymestrze wykonuje się w Polsce test krzywej cukrowej, który ma na celu sprawdzenie czy kobieta nie ma cukrzycy ciążowej. Jeśli zostanie ona zdiagnozowana można teoretycznie kontynuować ćwiczenie jogi pod warunkiem, że cukrzyca jest pod kontrolą, jeśli kobieta dobrze się czuje, ma siłę, nie zdarzają się takie zdarzenia jak omdlenia, czy utrata przytomności. Ostateczną decyzję należy jednak skonsultować z lekarzem.

O autorze

Aneta Warszawa

Certyfikowana nauczycielka jogi w nurcie vinyasa krama oraz certyfikowana instruktorka medytacji. Prowadzi zajęcia grupowe (grupy ogólne i grupy dedykowane np. joga w ciąży) oraz zajęcia indywidualne. Była zastępczyni redaktor naczelnej Joga ABC. fb.com/AnetaWarszawaJoga

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.