Wybierz Strona

Technika praktyki oddechu ujjayi

Technika praktyki oddechu ujjayi

 

Agnieszka Kajda

Agnieszka Kajda

Technika praktyki oddechu ujjayi-

„…odczuj wrażenie delikatnego tarcia w gardle …„ -Sri Tirumalai Krishnamacharya

 

O ile nie jesteś na naszym portalu po raz pierwszy, na pewno wiesz jak ważny w praktyce asan jest oddech oraz jak wiele odsłon ma ta podstawowa czynność życiowa. Podczas wykonywania asan, pozycji jogi, utrzymujemy cały czas ten sam rytm oddechu oraz  to samo natężenie dźwięku. To natężenie, czyli pewnego rodzaju kontrolę wdychanego i wydychanego powietrza w praktyce asan i pranajamy określa się jako oddech ujjayi  –„zwycięski oddech.

Poetycko dźwięk ten porównywany jest do szumu morza, świstu wiatru…

Potocznie, czyli na zajęciach porównywany bywa do sposobu w jaki wymawiamy literę h (czyt.ha), chuchania na szybę czy odgłosu jaki wydajemy, kiedy pragniemy ostudzić jamę ustną po zjedzeniu ostrego chili…

Naukowo, a zarazem czysto fizycznie, z oddechem ujjai pracujemy wtedy gdy głośnia, czyli okrągły mięsień znajdujący się z tyłu i nieco poniżej gardła, lekko się zamyka, przez co powietrze delikatnie omiata ścianki gardła.  Zmniejszenie przepływu powietrza na tym poziomie niezwykle  różnicuje ciśnienie w płucach, co jednocześnie wzmaga  wymianę tlenu i krążenie krwi, działając jak drugie serce. Technicznie najistotniejszą wskazówką jest to, by dźwięk ten rezonował (szumiał) w gardle a nie w nozdrzach.

 

Poniżej przedstawiam krótką „instrukcję obsługi” pasującą do każdego gardła, wzbogacona o kolorową rycinę:

  1. Usiądź wygodnie  ( siad skrzyżny, półlotos, lotos ,na krześle, ale nie opieraj pleców) tak by tułów był wydłużony.
  2. Zamknij oczy, obserwuj swój oddech.
  3. Następnie wyrównaj oddech tak by wdech i wydech był tej samej długości ( staraj się osiągnąć na początku wdech 3-4 sekundy, wydech 3-4 )

4. Koncentrujemy się na tym aby utrzymać miękki jednolity oddech.

5. Spróbuj wyszeptać “ha”  z zamkniętymi ustami i pamiętaj by dźwięk rezonował w gardle.

 

 

oddech ujjayi

oddech ujjayi

Oddechu ujjayi używamy podczas praktyki asan, czyli pozycji jogi. Ma nam stale przypominać o koncentracji na wydłużonym oddechu. Jego dźwięk ma być słyszalny, ale na tyle subtelny, żeby nie powodował napięcia w gardle.

 

O autorze

Agnieszka Kajda

jest nauczycielką jogi, prowadzi zajęcia w Olkuszu i Jaworznie. Uczestniczy w szkoleniu nauczycielskim w zakresie vinyasa krama jogi u Macieja Wieloboba. Zajęcia Agnieszki w Olkuszu: www.joga.olkusz.pl.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.