Wybierz Strona

Poranna joga

Poranna joga

poranna jogaWSTAWAJ! – SPÓŹNISZ SIĘ NA JOGĘ

Joga o poranku? Dlaczego nie. Uczestnicy porannych zajęć mówią, że to zastrzyk pozytywnej energii na cały dzień. Dlaczego z rana a nie wieczorem? – dla zdrowia, dla lepszego samopoczucia, aby zadbać o ciało, dla polepszenia trawienia. Zalet można wyliczać wiele. Jak pisze Dawid Coulter w Anatomii Hatha Jogi: „Poranki są najlepsze dla poprawy zdrowia – poranna sztywność podpowie wam, gdzie powinniście pracować z największą uwagą i ostrożnością. Później, w ciągu dnia, tracicie tę czujność i ściągacie na siebie ryzyko kontuzji. Rozwijajcie entuzjazm z rana – aby zwalczyć sztywność, i ostrożność wieczorem – aby uniknąć urazów. Zawsze zaś, kiedy czujecie się nadzwyczaj silni, elastyczni i naenergetyzowani, uważajcie. Wtedy właśnie najłatwiej jest przesadzić.”

Poranna joga poprawia krążenie krwi, ujędrnia ciało, a także zwiększa elastyczność stawów, przygotowując je do całodziennej aktywności. Wykonywanie asan pozwala na wzmocnienie mięśni i co ważne na pracę z mięśniami głębokimi pleców, stąd łatwość w utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała przez cały dzień. Polecam te zajęcia szczególnie osobom spędzającym dużo czasu w pozycji siedzącej lub z bólami kręgosłupa, ale nie tylko. Ćwicząc z rana, łatwiej spalamy odkładającą się tkankę tłuszczową, usuwamy też toksyny z organizmu, ponieważ pobudzamy przemianę materii na cały dzień. Niektórzy unikają porannej aktywności, obawiając się utraty sił na resztę dnia. Jednak dzięki pracy z oddechem w asanach oraz relaksowi na końcu zajęć, nawet po wykonaniu bardziej wysiłkowych pozycji nie będziemy czuć zmęczenia. Wręcz przeciwnie, w trakcie ćwiczeń wyzwalają się endorfiny, dzięki którym poczujemy przypływ energii i zadowolenie. Dla mnie poranna praktyka to przyjemny początek dnia – ciało przygotowane, delikatnie rozciągnięte, elastyczne. Kręgosłup „postawiony do pionu” bez wysiłku utrzyma się tak przez resztę dnia. Przyjemnie pobudzony umysł sprawia, że mam więcej entuzjazmu. Jeżeli zatem należysz do osób, które mają ruchomy czas pracy, zaczynają pracę później albo pracują w domu – nie zwlekaj i wybierz się na poranne zajęcia jogi.

O autorze

Agnieszka Kościańska

jest nauczycielką jogi, prowadzi szkołę jogi Magdala w Gliwicach i w Zabrzu. Uczyła się ashtanga vinyasy i vinyasa krama jogi od Patrycji Gawlińskiej i Macieja Wieloboba. Ukończyła szkolenie nauczycielskie w Pracowni Jogi Macieja Wieloboba w Krakowie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *