Cztery wymiary dharmy. Krysznakirtan
Wprowadzenie do duchowości jogi
Dharma jest czymś co wprowadza nas w duchowość i mistycyzm. Duchowe doświadczenie czy duchowy wymiar jest tym co wg Pism Dharmy jest celem ludzkiego życia. Nie podążając Dharmą nie jesteśmy niczym więcej niż dwunożnymi zwierzętami.
Gdzie jest dharma tam jest i zwycięstwo
Mahabharata
Dharma pozwala rozpoznać w nas to „wyższe Ja”, które jest częścią boskości. To nasze prawdziwe ja, którego poszukujemy, a jego odkrycie, jest upragnione i oczekiwane poprzez ścieżki Dharmy.
Dharma jest wspaniała na początku, w środku i na końcu. Kiedy podążamy ścieżkami Dharmy nasza praca i nasze przeznaczenie osiąga spełnienie. Oraz swój cel.
Nasze życie przechodzi nam jak przez palce. Czasem skupiamy się na naszych własnych pragnieniach, czasem na oczekiwania otoczenia, społeczeństwa czy rodziny. Zawsze dążymy do osiągnięcia szczęścia, spełnienia. Czy życie jest tylko tym odcinkiem czasu pomiędzy narodzinami i śmiercią? Czy ma też inny wymiar?
Dharma jest drogowskazem, który wytacza nam kierunek i daje wskazówki w naszej drodze. Dharma daje wyobrażenie celu, podaje przyczyny dla których należy udać się w tą drogę oraz pokazuje jej cel.
Kiedy skupimy się raczej na wypełnieniu Dharmy, a nie osobistych, rodzinnych czy społecznych, obowiązkach, unikniemy rozczarowania czy zakłopotania na końcu naszej drogi. Dharma jest czymś co możemy zastosować w naszym życiu. Tu i teraz.
Niezależnie od naszego wieku, płci, rasy, wykształcenia, przekonań politycznych, religijnych, czy wszystkich innych desygnatów ciała, które spełniają tak często w naszym życiu ważną rolę, ale które są ze swej natury nietrwałe i przemijające.
Dharma jest wieczna. Jest skodyfikowana, jest łatwa do zrozumienia, prosta do zastosowania. Podążanie regułami Dharmy prowadzi do osiągnięcia Szczęścia, które wykracza ponad Czas i Przestrzeń.
Piekło i niebo w nas
Piekło i niebo znajduje się w nas, co wynika z naszego codziennego doświadczenia. Cztery wymiary Dharmy są wymiarami boskości, która również znajduje się w nas. Wznoszą nas z naszego zwykłego ziemskiego poziomu do poziomu boskiego. Nauki Dharmy są przewodnikiem, który prowadzi nas ku naszej boskiej, niebiańskiej części. Podążając wskazówkami Dharmy możemy odkryć boską część nas samych, odkryć naszą część boskości.
Dharma pozwala prowadzić nasze życie bardziej. Osoba która podąża Dharmą rozumie to, że bez tych wymiarów Dharmy, życie przechodzi jakby obok. Kody Dharmy są starożytną metodą, która wprowadza Dharmę w nasze codzienne życie. Kody Dharmy są ukryte w wersetach sanskryckich, do zrozumienia których, klucz przechodzi poprzez linię mistrzów. Nazywa się to sampradają. Nigdy przedtem Kody nie były tak otwarcie dyskutowane w tak dostępny sposób, pełny jednocześnie detali.
Każda cześć Dharmy jest nierozdzielna, nie tylko działa w ten sam sposób na praktykującego, ale kiedy jest przez niego przejawiana, również wpływa na życie innych. Dharma w naszym życiu ujawnia najlepszą cześć ludzkiej egzystencji.
Cztery wymiary poznania
Od dawna wszystkie cywilizacje próbowały wyrazić swoje doświadczenia słowami. Słowo ma pewne znaczenie, w każdym języku znajdziemy cztery główne części, które określają: istnienie (rzeczownik, zaimek), rozróżnianie (przymiotnik, przysłówek), zależność (przyimek, spójnik) i działanie (czasownik, wykrzykniki).
- Istnienie
To umiejętność widzenia rzeczy takimi jakimi one są bez zamykania siebie na prawdę. To także życie zgodnie z doświadczaną rzeczywistością.
- Rozróżnianie
Nasze przekonania, myśli, słowa i działania wynikają z poczucia naszego stanu istnienia. Powinniśmy posiąść umiejętność ocenienia które z nich wznoszą nas a które degradują, które odżywiają a które zanieczyszczają.
- Zależność
Czy istnieje coś lepszego niż zależność oparta na szacunku i miłości? Ona zaczyna się w unikaniu przemocy a kulminuje w czynieniu dobra. Szacunek i miłość same w sobie są przeciwnością każdej przemocy. Dlatego ahinsa jest konieczną do przejścia Bramą ku zdobyczy umiejętności szanowania i kochania innych.
- Działanie
Wspaniałość działania, które każdy z nas posiada, to poświęcenie naszej energii w najlepszy możliwy sposób. Tak jak sportowiec który stara się pobić rekord daje z siebie wszystko i zostaje mistrzem w swojej dyscyplinie.
Cztery nogi byka Dharmy
Bhagawatapurana opisuje jak na początku obecnego wieku kali (kalijuga) król Pariksit ukarał Kalego za bicie nóg byka Dharmy. Cztery nogi byka reprezentują cztery ważne dla Dharmy Cechy.
Cztery Cechy Dharmy:
- Prawdomówność (istnienie)
- Czystość (rozróżnianie)
- Współczucie (zależność)
- Wyrzeczenie (działanie)
Te Cztery Cechy przenikają się wzajemnie i współzależą od siebie. Współczucie zależy od Prawdy. Aby wyrządzić komuś krzywdę najpierw należy uwierzyć w jakieś kłamstwo na jego temat (tak jak naziści przeprowadzając holokaust wcześniej musieli uwierzyć w pewne kłamstwo na temat żydów). Z tego wynika z kolei Działanie.
Ludzką cechą jest działanie bez oddzielenia, we wzajemnej zależności. Dlatego niedostatek jednej z Cechy powoduje braki w kolejnej. Każda z nich wpływa na pozostałe. Kiedy wprowadzimy te Cechy w nasze codzienne życie zobaczymy świat w innej perspektywie. To zmieni sposób postrzegania rzeczywistości. W ten sposób te Cechy są podstawami przemiany, podstawami naszej duchowej transformacji. Osadzone są mocno w ludzkim doświadczeniu i dlatego mają moc aby dokonać naszej całkowitej duchowej przemiany.
Hari Om Tat Sat
Krysznakirtan
Polecam wykład prof. T. Bartosia można go nazwać “Paradygmatem obietnicy”.