Wybierz stronę

Bhairava i Bhairavi mudra. Patrycja Gawlińska

Bhairava i Bhairavi mudra. Patrycja Gawlińska

Shiva in Bhairava mode
W indyjskiej mitologii Bhairava to bezwzględna, przerażająca inkarnacja Śiwy odpowiadająca za niszczenie świata. Mit opisuje, że Bhairava został ukarany za swoje okrucieństwo i miał wędrować po świecie jako żebrak, a jego miską żebraczą miała być czaszka.
Bhairavi to aspekt Śakti, żeński odpowiednik Bhairavy.

Wykonanie:
Dłonie ułożone są jedna na drugiej, chwytnymi częściami do góry, w formie naczynia, w geście oczekiwania na przyjęcie daru. Niektórzy wskazują, iż powinno się połączyć kciuki, co ma uaktywniać, wzmacniać działanie mudry.
Najczęściej można spotkać opis Bhairava mudry jako wariantu dla mężczyzn, kiedy to prawa dłoń ułożona jest na lewej. W Bhairavi mudrze odwrotnie, to lewa dłoń spoczywa na prawej i to wariant wzmacniający pierwiastek żeński dla kobiet.
Mudra może być wykonywana w każdej pozycji medytacyjnej. Ramiona mają być rozluźnione, a dłonie swobodnie oparte na udach. To ułożenie nie powinno powodować napinania barków, czy opadania ramion i „zamykania” klatki piersiowej. Jeśli tak się dzieje, wówczas wygodniej może być podkładając np. jaśka, bądź złożony szal pod dłonie.

Praktyka:
Mudra ta najczęściej stosowana jest w praktyce medytacji, ale może być wykonywana podczas koncentracji, obserwacji oddechu oraz niektórych technik pranajamy.

Symbolika:
Ręce mają przedstawiać dwoistość naszego bytu. Każda ma odpowiadać jednemu z dwóch głównych kanałów energetycznych (ida i pingala), energii ha i tha, indywidualnej i najwyższej świadomości. Mudra ta ma symbolizować równowagę, zjednoczenie wszystkich przeciwieństw, unię indywidualnej i najwyższej świadomości.

Działanie:
Połączone w tym geście dłonie mają harmonizować obydwie półkule mózgowe, usprawniać ich koordynację. Według niektórych szkół mudra ma wpływać na jedną z półkul i wzmagać jej zdolności, w zależności od tego, która dłoń jest na górze. Bardziej powszechne jest, iż ułożenie dłoni zależne jest płci.
Mudra ma wprowadzać umysł w spokojny, zrównoważony stan, dzięki czemu ma ułatwiać praktykę medytacji.

O autorze

Patrycja Gawlińska

autorka bloga Joginka.pl. Uczy od 2005 roku (asan, najczęściej w stylu winjasy, bandh, oddechu i medytacji). Felietonistka portalu jogasutry.pl, joga-abc.pl oraz magazynu Joga. Wielokrotne podróże do Indii i pobyty w aśramie pozwalały jej zgłębiać praktykę jogi u źródeł.

1 komentarz

  1. Ewa Śnieżko-Błocka

    Super 🙂

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.