Wybierz Strona

Asceza – znaczenie terapeutyczne w jodze. Piotr Marcinów

Asceza –  znaczenie terapeutyczne w jodze. Piotr Marcinów

Kosmiczna joga

Zgodnie z indyjskim mitem kosmogonicznym, stwórca w celu stworzenia świata poddał się żarliwej samodyscyplinie. W efekcie tej kosmicznej jogi zaczął się pocić, z porów jego ciała pojawił się kosmos wraz z zamieszkującymi go istotami. Techniki dobrowolnej samodyscypliny i przekraczanie własnych ograniczeń w sanskrycie określa się mianem tapas, co dosłownie tłumaczy się jako „gorąc” lub „żar”. Tapas jest źródłem kreatywnej mocy.

Joga tylko dla wytrwałych

Piotr Marcinów -  joga

Yoga-bhashya (II.32) wyjaśnia, że tapas oznacza możliwość zniesienia skrajności, takich jak gorąco i zimno, jak również głód, silne napromieniowanie słoneczne, nieruchome siedzenie czy życie w celibacie.

Czym różni się jogin od fakira?

Dla jogina asceza jest metodą na osiągnięcie doskonałego ciała i jego organów. Tapas kształtuje ciało, czyni go pięknym, silnym i solidnym jak diament. Takie podejście nie ma nic wspólnego z brakiem samoakceptacji, samo-destrukcją i samookaleczaniem się, jakie mają miejsce w praktykach fakirskich i im podobnych. Ten drugi rodzaj ascezy w Bhagawadgicie (17.19) jest określany jako mroczny (tamas), tzn. najniższy i nieproduktywny w praktyce jogi.

Asceza nie tylko daje zdrowie i wzmacnia ciało jogina

Tapas to nie tylko heroiczna asceza, ale również powstrzymywanie się od zaspakajania zwyczajnych zachcianek jak kawa, czekolada czy papieros. Odkładając w czasie, a być może nawet rezygnując ze spełniania pragnień, nieuchronnie narażamy się na pewną dozę frustracji. Ta świadoma samo-frustracja ma niezwykłe znacznie w jodze. Pozwala ona joginowi w sposób kontrolowany rzucić wyzwanie utartym wzorcom i nawykom. Jak dobrze wiemy, joga w istocie jest pracą z umysłem.

Joga twórczej frustracji

Twórcza frustracja powoduje wygenerowanie energii psychicznej, która, poddana kontroli, może być użyta w procesie transformacji. W tym procesie z czasem jesteśmy w stanie osiągnąć kontrolę nad naszymi impulsami i pragnieniami, co niewątpliwie jest źródłem dużej radości i poczucia wolności. Świadome ograniczenie siebie, wbrew powszechnym skojarzeniom, nie musi być czymś negatywnym.

kto nie uprawia ascezy (tapas), nie osiąga jogi. Zanieczyszczenia (aśuddhi), pstre od wasan (vasana) [vasana – powiązanie aktywatorów podprogowych – P.M.], karman i uciążliwości (klesa), które nie mają początku i zastawiają sieć przedmiotów świadomościowych (visaya), bez ascezy nie ulegają rozbiciu – oto pożytek ascezy. Ostrzega się również, że należy ją stosować na tyle, na ile nie zakłóca (nie jest przeciwna) uciszenia (oczyszczenia; prasadana) świadomości (citta). Vyasa Jogabhashaja II.1 tłum. Leon Cyboran

Joga (asceza) w praktyce

Bhagawadgita (17.14-16) wyróżnia trzy rodzaje ascezy: ciała, mowy i umysłu. Asceza ciała obejmuje: czystość, prawość, życzliwość wobec wszystkich, oddawanie czci nauczycielom, braminom (opiekunom duchowej spuścizny) i wyższym istotom.

Asceza mowy oznacza wysławianie się sposób miły, prawdziwy i przynoszący korzyść innym. Zawiera również recytację świętych tekstów.

 Pogada ducha, łagodność, milczenie, samoopanowanie, czystość umysłu, jest nazywane ascezą umysłu. Bhagawadgita 17.16 Tłum Marta Kudelska.

Środkowa ścieżka Buddy

Dwa i pół milenia temu Budda odkrył zasadniczą różnicę pomiędzy transformującą ascezą a źle pojętym umartwianiem się. Przez sześć lat oddawał się tak surowej praktyce, że jego ciało było skrajnie wychudzone, a on sam bliski śmierci. Mimo olbrzymiego wysiłku nie zbliżył się jednak do upragnionego celu – wolności od cierpienia. Wtedy to odkrył środkową ścieżkę, daleką od szkodliwego hedonizmu i nihilizmu. Podążając nią, osiągnął wyzwolenie, a jego zwolennicy po dziś dzień podążają w jego ślady.

 

O autorze

Piotr Marcinów

Filozof, współzałożyciel portalu Joga-abc.pl, nauczyciel jogi. Od ponad 20 lat zgłębia filozofie wschodu, praktykuje jogę i medytacje. Blog Piotrka piotrmarcinow.pl

Trackbacks / Pingbacks

  1. Bhagawadgita. Jedna rzecz, bez której nie osiągniesz szczęścia - [...] artykuł na temat korzyści terapeutycznych, jakie daje asceza, aby je odczuć, nie musisz żyć jak Szymon Słupnik. (Tak, wiem,…
  2. Jedna rzecz, bez której nie osiągniesz szczęścia – Bhagawadgita - [...] artykuł na temat korzyści terapeutycznych, jakie daje asceza, aby je odczuć, nie musisz żyć jak Szymon Słupnik. (Tak, wiem,…

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.