Etapy procesu uczenia się w praktyce jogi. Maciej Wielobób
Tradycyjnie w praktyce jogi możemy wyróżnić następujące etapy uczenia się (aczkolwiek musimy sobie uświadomić, że w praktyce jogi uczenie się w rzeczywistości sprowadza się bardziej do procesu oduczania się swoich uwarunkowań):
1. Śravanam – Studiowanie (dosłownie: słuchanie)
Nie jest to samo słuchanie nauczania czy też uczenie się na pamięć, ani nawet budowanie intelektualnego zrozumienia. Śravanam dotyczy procesu studiowania, który prowadzi do głębokiej internalizacji (uwewnętrznienia) nauczania.
2. Mananam – Refleksja
Ponieważ uczenie się w jodze nie jest procesem intelektualnym, a opartym o doświadczanie (pasowałby tu angielski termin experiential learning), refleksja oznacza tu praktykę w oparciu o usłyszany od nauczyciela materiał, wdrażanie nauczania w życie, medytację (dhyana).
3. Nididhyasanam – (Samo)realizacja
Jest to kolejny etap jogicznego procesu uczenia się, który realizuje się poprzez poszczególne procesy samadhi.
*
Powyżej rozpisany schemat, który rozwinął się już w czasach Upaniszad, kulminuje się w praktykach opisanych w Jogasutrach Patańdżalego. Choćby w jodze ośmostopniowej bardzo łatwo możemy wyodrębnić stopnie, które odpowiadają punktowi (1) – są to: jama, nijama, asana, pranajama; pratyahara jest stopniem, który jest przejściem od punktu (1) do punktu (2). Punkt (2) z powyższego schematu to dharana i dhyana, punkt (3) to tak jak już wspomniałem kolejne stadia samadhi.
– –
Maciej Wielobób jest redaktorem naczelnym portalu JogaSutry.pl, pisze również dla innych polskich portali o jodze. Jest autorem książki pt. “Terapia jogą”, aktualnie pisze kolejną na temat psychologii jogi. Prowadzi zajęcia jogi w swojej kameralnej pracowni w Krakowie oraz warsztaty jogi w całej Polsce.
Pracownia Jogi Macieja Wieloboba (zajęcia w Krakowie): http://www.joga-krakow.pl
Warsztaty i seminaria jogi w całej Polsce: http://maciejwielobob.pl
Blog o jodze: http://www.joga-blog.pl/
Najnowsze komentarze