Select Page

Relacja z warsztatów „Energia oddechu” Patrycji Gawlińskiej. Iza Raczkowska

Relacja z warsztatów „Energia oddechu” Patrycji Gawlińskiej. Iza Raczkowska

W słoneczną sobotę października w Zabrzu odbyły się warsztaty Patrycji Gawlińskiej „Energia oddechu”. Omawianie zagadnienia oddechu w praktyce jogi Patrycja zaczęła od kwestii bandh jako niezbędnego składnika oddechu ujjayi. Jednym ze znaczeń słowa bandha jest łączyć razem. Bandhy są więc pracą mającą na celu pogłębienie i połączenie oddechu z ruchem. Ich stosowanie skutkuje większą kontrolą nad ciałem oraz bardziej stabilną i bezwysiłkową praktyką. Z energetycznego punktu widzenia bandhy zapobiegają rozproszeniu energii i kierują ją we właściwe miejsca.

medytacja

Praca z bandhami nie jest łatwa. Uświadomienie sobie, gdzie się znajdują bandhy i jakie mięśnie winny być aktywne przy ich utrzymaniu, nie jest rzeczą prostą. Jest to długotrwały proces oparty na doświadczaniu i obserwacji. Zaczęliśmy od omawiania mula bandhy. Należy napiąć tu lekko mięśnie dna miednicy. Aby lepiej je zlokalizować, na początku przepracowaliśmy vajroli mudrę i aświni mudrę. Skupienie uwagi na powyższych mudrach w trakcie praktyk oddechowych pozwoliło nam lepiej uświadomić sobie położenie mula bandhy i subtelność pracy, jaka jest wymagana przy jej praktyce.

Następnie przeszliśmy do omawiania oddechu brzusznego w pozycji leżącej i siedzącej, który pozwolił nam skierować naszą uważność na proces oddechu. Przy oddechu brzusznym wdech powinien być bierny i całkowicie naturalny, wydech natomiast bardziej aktywny, spowodowany przez przyciągnięcie ściany brzucha w stronę kręgosłupa i do góry. Następnie zajęliśmy się połączeniem oddechu brzusznego z oddechem piersiowym. Przy wdechu powinniśmy mieć wrażenie, że wprowadzamy powietrze najpierw do brzucha, a potem do klatki piersiowej. Przy wydechu mocniej kontrolujemy pas brzuszny, czyniąc go aktywnym inicjatorem kierującym powietrze od miednicy – w górę klatki piersiowej.

Następnie omówiliśmy uddiyana bandhę. W tej bandże unosimy w górę przeponę wraz z lekkim przyciągnięciem narządów jamy brzusznej do kręgosłupa. Partycja kładła szczególny nacisk na pojmowanie wdechu jako maksymalnego rozluźnienia klatki piersiowej i brzucha, a wydechu jako aktywnej pracy. Aby łatwiej to sobie uświadomić przepracowaliśmy parę ćwiczeń oddechowych skupiając nasza uwagę właśnie na aspekcie rozluźnienia przy wdechu i aktywności przy wydechu. Nasza uwaga podążała za oddechem.

Następnie przeszliśmy do omawiania oddechu ujjayi. Przy tym oddechu konieczne jest lekkie przymknięcie głośni, co skutkuje charakterystycznym głębokim dźwiękiem, przypominającym cykliczny szum fal. Przepracowaliśmy ten oddech w połączeniu z różnego rodzaju ruchem, aby lepiej uświadomić sobie jego rolę, jak i poczuć jego efekty. Rytm tego oddechu powinien być jednolity i płynny niezależnie od rodzaju wykonywanych asan, a nasza koncentracja powinna tu podążać za oddechem. Ja osobiście praktykuję ujjayi od paru lat, a pierwszy raz poznałam go właśnie na zajęciach ashtangi vinyasy prowadzonych przez Patrycję. Z mojego punktu widzenia dopiero dłuższa praca z ujjayi pozwala doświadczyć zarówno jego efektów jak i uświadomić sobie jego subtelną stronę. To proces polegający na doświadczaniu i obserwacji, w którym cały czas uczestniczę. 🙂

joga

Ukoronowaniem warsztatu było omówienie i praktyka agnisary. Według Swamiego Ramy, agni sara znaczy „energetyzujac system słoneczny” – czyli obszar ciała związany z trawieniem. Praktyka ta pomaga zwiększyć agni. Stymuluje ona i wzmacnia prawie wszystkie mięśnie głębokie tułowia.

Partycja podczas tego warsztatu przeprowadziła nas przez najważniejsze zagadnienia związane z oddechem oraz pracę z bandhami w praktyce jogi. Dzięki jej doświadczeniu i perfekcyjności mogliśmy także pogłębić praktycznie naszą wiedzę o sobie samych, odnajdując swój własny rytm i harmonię pracy z oddechem 🙂

– –
Szkoła jogi Izabeli Raczkowskiej w Gliwicach: http://joga-gliwice.eu/

Warsztaty z Patrycją Gawlińską: http://joga.info.pl/

About The Author

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *