Wybierz Strona

Muladhara czakra. Patrycja Gawlińska

Muladhara czakra. Patrycja Gawlińska

muladhara chakra

By Zavatter (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Indyjska „wiedza”ezoteryczna wykracza poza nasze pojmowanie i rozumowanie świata. Hindusi dostrzegli w człowieku coś więcej niż ciało materialne, mianowicie ciało złożone z kanałów energetycznych (nadi), w których płynie energia życiowa (prana). W zależności od przekazu mówi się o różnej liczbie tych kanałów w ciele. Najczęściej podaje się liczbę 72 tysięcy kanałów. Największe znaczenie przypisuje się trzem kanałom: główny kanał (suszumna), który ma przebiegać wzdłuż kręgosłupa oraz dwa oplatające go spiralnie – ida i pingala. Gęste skupiska kanałów stanowią ośrodki, wiry energetyczne, „narządy” energetycznego ciała zwane czakrami.

W tym przypadku również ich liczba różni się w zależności od jogicznej tradycji. Najczęściej wymienia się siedem głównych czakr. Również lokalizacja ich nie jest jednoznaczna w tradycji jogi. Przyjmuje się, że przebiegają wzdłuż kręgosłupa i są ściśle związane z trzema głównymi kanałami energetycznymi. Trzy niższe czakry, łączone z cielesnością (zaczynając od najniżej umiejscowionej): muladhara, svadhisthana, manipura, oraz wyższe skojarzone z „duchowością”: anahata, visuddha, ajna i sahasrara.

Niektóre tradycje mówią o ich umiejscowieniu z przodu ciała, jeszcze inne o wykraczaniu poza ciało fizyczne. Wszystkie przekazy mają jednak wspólny mianownik. Prana jest energią, która warunkuje życie. Nie ma prany, nie ma życia. Zdrowy człowiek ma „sprawny” system kanałów i zrównoważone energetycznie czakry.

Każdej z czakr przypisuje się konkretne funkcje w ciele związane nie tylko z funkcjonowaniem organizmu, ale również z psychiką, wzorcami, sposobem odbierania świata, co ma mieć odzwierciedlenie w sposobie życia.

Dysharmonia energetyczna w czakrach ma powodować nie tylko schorzenia oraz cielesne dolegliwości, ale i trudności w życiu wynikające z niewłaściwego postrzegania świata oraz niewłaściwego przejawiania się, co wpływa na jakość życia.

Ruch energii (prany) wywołuje w każdej czakrze określoną wibrację, stąd czakrom przypisuje się mantrę, kolor i kształt. Przedstawianie czakr jako kwiatów lotosu o konkretnej liczbie płatków oraz przypisywane im form geometrycznych, to graficzne wyrażenie (jantra) symbolicznego znaczenia a nie odzwierciedlenie kształtu czakry.

Muladhara czakra

W Sanskrycie „mula” oznacza „korzeń” bądź „podstawę, fundament”. Muladhara jest jak korzeń systemu czakr. Ta czakra ma wpływać na podstawę naszej egzystencji. Jej funkcjonowanie przejawia się w sferze przywiązania i w relacji z materią.
Barwa: najczęściej przypisuje się jej kolor czerwony, czasem żółty. Może to wynikać z przynależnego jej symbolu, którym jest żółty kwadrat odpowiadający elementowi ziemi z wpisanym odwróconym trójkątem w kolorze czerwonym, który ma symbolizować kreatywną energię (shakti).

Umiejscowienie w ciele: umiejscawia się ją w obszarze krocza, najczęściej wskazując na miejsce między odbytem a genitaliami.

Mantra: lam

Jantra: Muladhara czakra przedstawiana jest jako lotos o czterech płatkach, symbolem geometrycznym jest odwrócony trójkąt wpisany w kwadrat.
Muladhara czakra związana jest z elementem ziemi (ugruntowaniem, materią) oraz ze zmysłem powonienia, kojarzona jest również z przyjemnością zmysłową.

Przypisuje się jej wpływ na materialną sferę życia, czyli finanse, posiadanie dóbr materialnych, karierę, dom oraz na związane z tym poczucie bezpieczeństwa.

Jeśli czakra funkcjonuje prawidłowo, mocno stąpa się po ziemi i łatwo odnajduje się w świecie materii mając poczucie bezpieczeństwa i życia w harmonii z naturą.

Zaburzony przepływ energii może przejawiać się w dwojaki sposób. Z jednej strony może pojawić się przesadny materializm, brak umiejętności dzielenia się, agresja oraz brak postępu myślowego, co ma świadczyć o „nadczynności” tej czakry. „Niedoczynność” energetyczna czakry może wyrażać się ucieczką od spraw ziemskich, lękami egzystencjalnymi, stałym poczuciem zagrożenia, odbieraniem życia jako koszmaru, biernością i apatią, oraz brakiem umiejętności zarabiania i przyjmowania pieniędzy, co morze stanowić przyczynę pojawiania się kłopotów finansowych.

Praktyka:

W hatha jodze, która jest ukierunkowana na pracę z energią (praną), to asany wskazuje się jako tą łagodną i najbardziej bezpieczną praktykę, która ma wpływ na przepływ energii i funkcjonowanie czakr. Jednakże, tak jak każda inna praktyka, powinna być wprowadzana i wykonywana pod kierunkiem doświadczonego nauczyciela.

Polecane asany:

Pada-hastasana – uwaga na przepływie energii z ziemi wzdłuż nóg do muladhara czakry, a nadmiar energii kontynuuje przepływ przez tułów, ręce i odprowadzany jest z powrotem do ziemi.

Janu-sirshasana – uwaga na cyrkulacji energii w ciele wzdłuż wyprostowanej nogi, pleców i rąk. Kiedy lewa noga jest prosta, uwaga jest na lewej stronie czakry.

Paschimottanasana – uwaga na cyrkulacji energii w ciele i na kumulacji jej w miejscu muladhara czakry.

Bhadrasana (baddha-konasana) – pozostań uwagą na kumulowaniu energii w czakrze.
W każdej z pozycji można pozostawać do kilku minut, w zależności od predyspozycji i możliwości,

Mówi się, że tam, gdzie uwaga, tam też pojawia się energia. Wykonując asany prowadzi się uwagę tam, gdzie ma przepływać energia, koncentruje się na tych miejscach, w których ma się ją poczuć i skumulować.

O autorze

Patrycja Gawlińska

autorka bloga Joginka.pl. Uczy od 2005 roku (asan, najczęściej w stylu winjasy, bandh, oddechu i medytacji). Felietonistka portalu jogasutry.pl, joga-abc.pl oraz magazynu Joga. Wielokrotne podróże do Indii i pobyty w aśramie pozwalały jej zgłębiać praktykę jogi u źródeł.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.