Joga nidra. Cz. I. Dorota Rożko
JOGA NIDRA- jako technika relaksacyjna, terapeutyczna, aspekt pratyahary. Część I
Joga nidra, to nie jak często obecnie się mówi, każda technika prowadząca do relaksacji, ale konkretna , usystematyzowana metoda, której twórcą jest Swami Satyananda Saraswati z Bihar School of Yoga. Prowadzi ona do kompletnej relaksacji na poziomie fizycznym, mentalnym i emocjonalnym. Termin „yoga nidra” ma źródło w dwóch słowach: „yoga” ( która ,jak wiemy, ma mnóstwo definicji)- unia, ukierunkowana świadomość i „nidra”-sen. Sam twórca zaznacza jednak, że rozbijanie terminu i mówienie o metodzie jako o „śnie jogicznym” i tłumaczenie go na różne języki w taki sposób, pozbawia metodę elementu nieskończonych możliwości. Zatem joga nidra to… joga nidra.
Cechą charakterystyczną tej techniki jest wielopoziomowość, wykraczająca poza relaks rozumiany jako bezruch przed telewizorem czy popijanie drinka, odmienna też od snu. Praktykując joga nidra możesz wyglądać, jakbyś spał, ale Twa świadomość będzie funkcjonować na głębszych poziomach ( dlatego często definiuje się też metodę jako głęboką relaksację z wewnętrzną świadomością). W stanie na pograniczu snu i jawy, doświadczamy kontaktu z wymiarami podświadomymi i nieświadomymi. Jeśli uwagę, świadomość odwróci się od zewnętrznych bodźców i od snu, a zwróci ku „wnętrzu” .można nie tylko doświadczyć stanu głębokiej relaksacji,ale i wykorzystać ów stan do celów terapeutycznych, dokonywania zmian, poprawy zdrowia, pamięci, kreatywności. Można też upatrywać w joga nidra realizacji prathyahary (wycofania zmysłów), więc i etapu w drodze do samadhi.
Narodziny joga nidry
Swami Satyananda Saraswati twierdzi, że pojawił się określony bodziec do opracowania techniki i było nim doświadczenie z okresu, kiedy żył ze swym guru, Swamim Sivanandą w Rishikesh. Miał wówczas za zadanie nadzorować szkołę sanskrytu, w której młodzi chłopcy uczyli się recytować Wedy. Musiał powstrzymywać się od snu w nocy, kiedy to acharya ( główny nauczyciel ) nie był obecny. Swami Satyananda zwykł wtedy zasypiać o trzeciej nad ranem i budzić się o szóstej rano, by dopełnić swych obowiązków w ashramie. Chłopcy natomiast wstawali o czwartej, zażywali kąpieli i rozpoczynali recytację i śpiewy Wed. Swami Satyananda nie słyszał ich jednak, ich śpiewy nie budziły go ze snu. W czasie jednej z celebracji w ashramie chłopcy recytowali wedyjskie mantry, w tym takie, których Swami Satyananda nigdy nie studiował. Zaobserwował jednak, że miał wrażenie, słysząc mantry z ust chłopców, jakby je znał. Zaintrygowany tym faktem zapytał guru chłopców, czy ten byłby w stanie to jakoś wyjaśnić. Ten udzielił mu odpowiedzi, która na zawsze zmieniła jego spojrzenie na świat. Guru powiedział mu, że to ciało subtelne słyszało mantry śpiewane przez chłopców, kiedy spał. Wydarzenie to uświadomiło Swamiemu Satyanandzie, że można czerpać wiedzę w sposób nie wymagający medium zmysłowego, że sen nie jest stanem totalnej nieświadomości . Zainspirowany tym doświadczeniem rozpoczął głębokie studia nad praktykami tantrycznymi z innej perspektywy.
W następnej części: Tantryczne źródła praktyki joga nidra.
Artykuł inspirowany kursem nauczycielskim JOGA NIDRA z Regeeshem Vattakandy i książką Swamiego Satyanandy Saraswati „Yoga Nidra”.
Najnowsze komentarze