Swadhisthana czakra. Patrycja Gawlińska
Sanskryckie słowo swa oznacza „swój, własny”, adhisthana „miejsce przebywania”, swadhistana można tłumaczyć jako „własne miejsce”.
Swadhisthana jest drugą z trzech niższych czakr.
Uważana jest za podstawę indywidualnego ludzkiego istnienia, wiązana jest z pierwotnymi emocjami i instynktami jak siła twórcza i energia seksualna.
Swadhisthana odpowiada za zmysł smaku a przypisanym jej elementem jest woda (pierwotna substancja).
Barwa: Najczęściej jest to kolor pomarańczowy, co wiąże się z tradycyjnym graficznym przedstawianiem tej czakry jako pomarańczowo-czerwonego kwiatu lotosu. Zdarza się przypisywanie jej niebieskawego koloru, co może wynikać z powiązania z elementem wody. Może być doświadczana jako czarna, gdyż jest siedzibą pierwotnej ignorancji.
Umiejscowienie w ciele: Swadhisthanę anatomicznie lokuje się tuż przy muladchara czakrze u podstawy kręgosłupa na koniuszku kości ogonowej. Odczuwać można ją w podbrzuszu. W schemacie czakr przedstawiana jest z przodu ciała na wysokości kości łonowej nad muladharą.
Mantra: vam
Jantra: Graficzny obraz to lotos o sześciu płatkach, a symbolem geometrycznym jest półksiężyc.
Indywidualna istota jest zakorzeniona w nieświadomym umyśle i wiele instynktownych pragnień, które są odczuwane na poziomie swadhisthany wypływa z głębi nieświadomości. Uważa się, iż ta czakra jest magazynem mentalnych impresji i nieświadomych wzorców (samskar). Mówi się, że cała karma, wcześniejsze egzystencje, nieświadomy wymiar ludzkiej osobowości może być symbolizowany przez swadhisthanę.
Drugiej czakrze przypisuje się wpływ na sferę emocjonalną. Wiąże się ją z przyjemnością również cielesną i energią seksualną, dlatego też jej funkcjonowanie ma odpowiadać między innymi za relacje z płcią przeciwną, jak i za postrzeganie swojego ciała.
Prawidłowe funkcjonowanie tej czakry ma przejawiać się akceptacją swojego wyglądu, otwartością w relacjach z innymi i poczuciem satysfakcji w sferze seksualnej oraz twórczością.
Swadhisthana może być blokowana przez poczucie winy i nieumiejętność wybaczania sobie. Zaburzona energetycznie czakra, może być przyczyną braku pewności wobec płci przeciwnej, braku czułości, oziębłości czy odrzucenia seksualności. Zaburzenie będące efektem deficytu energetycznego w tej czakrze również ma przejawiać się silną niechęcią do działania, sennością, tendencją do odkładania wszystkiego na później a w skrajnych przypadkach stanami depresyjnymi. Zablokowany nadmiar energii na poziomie tej czakry może powodować nadmierną zmysłowość, niekontrolowany pociąg seksualny oraz skłonność do agresji.
Praktyka:
Sugeruje się, aby praktyka nie była ukierunkowana tylko na doładowanie energią tej czakry, a raczej na płynność przepływu przez nią energii. Niezaawansowanym w praktyce poleca się wykonywanie nie więcej niż dwóch asan na tą czakrę podczas jednej praktyki.
Polecane asany:
Ardha-chandrasana (wygięcie do tyłu w pozycji stojącej, ze stopami na szerokość bioder) – uwaga na strumieniach energii biegnących przez ręce, tułów do podbrzusza.
Salabhasana – uwaga na przepływie energii przez nogi do poziomu swadhisthana czakry. Jeśli tylko jedna noga może być uniesiona, wówczas uwaga na przepływie energii wzdłuż tej nogi i na tej stronie czakry. Po wykonaniu pozycji na obydwie strony, uwaga na równomiernym rozłożeniu energii w czakrze.
Supta-vajrasana – koncentracja na swadhistanie.
Yoni asana – wykonanie i prowadzenie uwagi według wskazań nauczyciela.
W trakcie pracy nad tą czakrą, mogą przejawiać się nieświadome wzorce, negatywne samskary, wówczas można odczuwać złość, lęk, pobudzenie, fantazje erotyczne i pożądanie, ale także poczucie niemocy czy apatię. Dlatego warto praktykować pod okiem doświadczonego nauczyciela.
Jeśli adept jogi zrozumienie, że pragnienia są przyczyną frustracji i nawet spełnione nie dają poczucia pełnej satysfakcji, będzie łatwo mu zharmonizować swadhistanę i poradzić sobie z ujawniającymi się wzorcami.
Proszę o pomoc. Jak można odblokować nadmiar energii w tej czakrze? Wystarczy wykonywać opisane asany, skupiając uwagę na przepływie energii?