Wybierz stronę

Swadhisthana czakra. Patrycja Gawlińska

Swadhisthana czakra. Patrycja Gawlińska

Patrycja GawlińskaSanskryckie słowo swa oznacza „swój, własny”, adhisthana „miejsce przebywania”, swadhistana można tłumaczyć jako „własne miejsce”.

Swadhisthana jest drugą z trzech niższych czakr.

Uważana jest za podstawę indywidualnego ludzkiego istnienia, wiązana jest z pierwotnymi emocjami i instynktami jak siła twórcza i energia seksualna.

Swadhisthana odpowiada za zmysł smaku a przypisanym jej elementem jest woda (pierwotna substancja).

 

Barwa: Najczęściej jest to kolor pomarańczowy, co wiąże się z tradycyjnym graficznym przedstawianiem tej czakry jako pomarańczowo-czerwonego kwiatu lotosu. Zdarza się przypisywanie jej niebieskawego koloru, co może wynikać z powiązania z elementem wody. Może być doświadczana jako czarna, gdyż jest siedzibą pierwotnej ignorancji.

Umiejscowienie w ciele: Swadhisthanę anatomicznie lokuje się tuż przy muladchara czakrze u podstawy kręgosłupa na koniuszku kości ogonowej. Odczuwać można ją w podbrzuszu. W schemacie czakr przedstawiana jest z przodu ciała na wysokości kości łonowej nad muladharą.

Mantra: vam

Jantra: Graficzny obraz to lotos o sześciu płatkach, a symbolem geometrycznym jest półksiężyc.
Indywidualna istota jest zakorzeniona w nieświadomym umyśle i wiele instynktownych pragnień, które są odczuwane na poziomie swadhisthany wypływa z głębi nieświadomości. Uważa się, iż ta czakra jest magazynem mentalnych impresji i nieświadomych wzorców (samskar). Mówi się, że cała karma, wcześniejsze egzystencje, nieświadomy wymiar ludzkiej osobowości może być symbolizowany przez swadhisthanę.

Drugiej czakrze przypisuje się wpływ na sferę emocjonalną. Wiąże się ją z przyjemnością również cielesną i energią seksualną, dlatego też jej funkcjonowanie ma odpowiadać między innymi za relacje z płcią przeciwną, jak i za postrzeganie swojego ciała.

Prawidłowe funkcjonowanie tej czakry ma przejawiać się akceptacją swojego wyglądu, otwartością w relacjach z innymi i poczuciem satysfakcji w sferze seksualnej oraz twórczością.

Swadhisthana może być blokowana przez poczucie winy i nieumiejętność wybaczania sobie. Zaburzona energetycznie czakra, może być przyczyną braku pewności wobec płci przeciwnej, braku czułości, oziębłości czy odrzucenia seksualności. Zaburzenie będące efektem deficytu energetycznego w tej czakrze również ma przejawiać się silną niechęcią do działania, sennością, tendencją do odkładania wszystkiego na później a w skrajnych przypadkach stanami depresyjnymi. Zablokowany nadmiar energii na poziomie tej czakry może powodować nadmierną zmysłowość, niekontrolowany pociąg seksualny oraz skłonność do agresji.
Praktyka:

Sugeruje się, aby praktyka nie była ukierunkowana tylko na doładowanie energią tej czakry, a raczej na płynność przepływu przez nią energii. Niezaawansowanym w praktyce poleca się wykonywanie nie więcej niż dwóch asan na tą czakrę podczas jednej praktyki.

Polecane asany:

Ardha-chandrasana (wygięcie do tyłu w pozycji stojącej, ze stopami na szerokość bioder) – uwaga na strumieniach energii biegnących przez ręce, tułów do podbrzusza.

Salabhasana – uwaga na przepływie energii przez nogi do poziomu swadhisthana czakry. Jeśli tylko jedna noga może być uniesiona, wówczas uwaga na przepływie energii wzdłuż tej nogi i na tej stronie czakry. Po wykonaniu pozycji na obydwie strony, uwaga na równomiernym rozłożeniu energii w czakrze.

Supta-vajrasana – koncentracja na swadhistanie.

Yoni asana – wykonanie i prowadzenie uwagi według wskazań nauczyciela.

W trakcie pracy nad tą czakrą, mogą przejawiać się nieświadome wzorce, negatywne samskary, wówczas można odczuwać złość, lęk, pobudzenie, fantazje erotyczne i pożądanie, ale także poczucie niemocy czy apatię. Dlatego warto praktykować pod okiem doświadczonego nauczyciela.

Jeśli adept jogi zrozumienie, że pragnienia są przyczyną frustracji i nawet spełnione nie dają poczucia pełnej satysfakcji, będzie łatwo mu zharmonizować swadhistanę i poradzić sobie z ujawniającymi się wzorcami.

O autorze

Patrycja Gawlińska

autorka bloga Joginka.pl. Uczy od 2005 roku (asan, najczęściej w stylu winjasy, bandh, oddechu i medytacji). Felietonistka portalu jogasutry.pl, joga-abc.pl oraz magazynu Joga. Wielokrotne podróże do Indii i pobyty w aśramie pozwalały jej zgłębiać praktykę jogi u źródeł.

1 komentarz

  1. Jan

    Proszę o pomoc. Jak można odblokować nadmiar energii w tej czakrze? Wystarczy wykonywać opisane asany, skupiając uwagę na przepływie energii?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.