Sadhana Tattva czyli nauka o siedmiu gałęziach rozwoju dla szybkiej ewolucji istoty ludzkiej. Swami Sivananda
WPROWADZENIE
(a) Jeden gram praktyki jest lepszy niż tony teorii. Praktykuj Jogę, Religię i Filozofię w życiu codziennym i osiągnij Samorealizację.
(b)Te 32 instrukcje oddają esencję Wiecznej Religii (Sanatana Dharma) w jej najczystszej postaci. Są dostępne dla ludzi pracujących i mających rodziny. Zmodyfikuj je tak, aby były dla ciebie dogodne i zwiększaj okres praktyki stopniowo.
(c)Na początku wprowadź w życie tylko kilka najprostszych postanowień, które spowodują mały, ale wyraźny postęp w pracy nad twoimi aktualnymi nawykami i charakterem. W wypadku złego zdrowia, nawału pracy lub nieuniknionych zobowiązań zastąp swoją aktywną Sadhanę (duchową praktykę) częstym wspominaniem Boga.
Swami Sivananda
PRAKTYKI ZDROWOTNE
- Jedz z umiarem. Przyjmuj lekkie i proste pożywienie. Ofiaruj je Bogu przed spożyciem. Zachowuj pełnowartościową dietę.
- Unikaj mocno przyprawionych i ostrych pokarmów jak chili, czosnek, cebule, tamaryndowiec itp. tak bardzo jak to możliwe. Porzuć picie herbaty, kawy, palenie tytoniu, jedzenie mięsa i picie alkoholu całkowicie.
- Pość w dni Ekadasi albo raz na dwa tygodnie. Spożywaj tylko mleko, owoce i korzenie.
- Praktykuj asany (pozycje Hatha Jogi) lub ćwiczenia fizyczne przez 15 do 30 minut dziennie. Codziennie wybierz się na dłuższy spacer lub zagraj w jakąś energiczną grę.
PRAKTYKI ENERGETYCZNE
- Zachowuj ciszę (mouna) przez 2 godziny dziennie oraz 4 do 8 godzin w niedziele.
- Zachowaj wstrzemięźliwość seksualną stosowną do twojego wieku i warunków życiowych. Ogranicz dogadzanie sobie do 1 razu w miesiącu, a stopniowo do 1 razu w roku. Ostatecznie przyjmij ślubowanie wstrzemięźliwości na całe życie.
PRAKTYKI ETYCZNE
- Mów PRAWDĘ. Mów niewiele. Mów życzliwie i uprzejmie.
- Nie rań nikogo myślą, słowem ani uczynkiem. Bądź życzliwy dla wszystkich.
- Bądź szczery, prostolinijny i serdeczny w rozmowie i kontaktach.
- Bądź uczciwy. Zarabiaj w pocie własnego czoła. Nie przyjmuj pieniędzy, przedmiotów czy przysług, jeśli nie są zdobyte legalnie. Rozwijaj szlachetność i prawość.
- Kontroluj napady złości poprzez pogodny spokój, cierpliwość, miłość, miłosierdzie i tolerancję. Zapominaj i wybaczaj. Dostosuj się do ludzi i wydarzeń.
PRAKTYKA WOLI
- Żyj bez cukru przez tydzień lub miesiąc. Porzuć używanie soli w niedziele.
- Porzuć grę w karty, czytanie powieści, chodzenie do kin i klubów. Uciekaj od złego towarzystwa. Unikaj dyskusji z materialistami. Nie przebywaj z osobami, które nie mają wiary w Boga lub które krytykują twoją praktykę (sadhanę).
- Zredukuj swoje potrzeby. Ogranicz swój dobytek. Żyj prosto, myśl szlachetnie.
PRAKTYKA SERCA
- Czynienie dobra dla innych jest najwyższą religią. Zajmuj się jakąś bezinteresowną służbą kilka godzin w tygodniu, bez egoizmu i oczekiwania nagrody. Swoje codzienne obowiązki wykonuj w tym samym duchu. Praca jest modlitwą. Poświęć ją Bogu.
- Oddaj 2 do 10 procent swego dochodu na cele charytatywne co miesiąc. Dziel się tym co masz z innymi. Niech cały świat będzie twoją rodziną. Pozbądź się egoizmu.
- Bądź pokorny i kłaniaj się w myślach wszystkim istotom. Poczuj wszędzie Boską Obecność. Porzuć próżność, dumę i hipokryzję.
- Miej niezachwianą wiarę w Boga, Bhagavad-Gitę i swojego Nauczyciela (Guru). Całkowicie poddaj się Bogu i módl się: „Twoja wola zostanie wykonana. Nie pragnę niczego.” Poddaj się Boskiej Woli we wszystkich wydarzeniach z opanowaniem.
- Dojrzyj Boga we wszystkich istotach i kochaj je jak samego siebie. Nie nienawidź nikogo.
- Pamiętaj o Bogu cały czas lub chociaż przy wstawaniu rano, w przerwie w pracy i przed położeniem się spać. Trzymaj malę (różaniec) w swojej kieszeni.
PRAKTYKA PSYCHICZNA
- Studiuj ze zrozumieniem jeden rozdział lub 10 do 25 wersów Gity lub innych tekstów dziennie. Naucz się oryginalnego języka tekstów, przynajmniej na tyle by móc rozumieć je w oryginale.
- Naucz się na pamięć ważnych i inspirujacych fragmentów świętych tekstów, na tyle na ile pozwalają ci twoje możliwości. Naucz się na pamięć także innych inspirujących cytatów z innych duchowych tekstów. Miej przy sobie wersję kieszonkową twojego świętego tekstu cały czas.
- Zawsze czytaj Ramajanę, Biblię, Koran, Bagavat Gitę, Upaniszady, Yogavasishthę lub inne teksty religijne codziennie. Studiuj więcej podczas świąt.
- Uczęszczaj na spotkania religijne lub szukaj Satsangi (towarzystwa) mędrców przy każdej sposobności. Jeśli nie ma okazji, to stwórz sposobność. Słuchaj duchowych rozpraw od ludzi uczonych i świętych. Jeśli to możliwe, organizuj takie ceremonie w niedziele lub święta.
- Odwiedzaj świątynię lub miejsce modlitw codziennie. Najlepiej zanim pójdziesz do pracy lub po powrocie z niej, nawet jeśli miałbyś to zrobić tylko na 5-10 minut.
- Spędzaj święta i okresy wolnego, jeśli to możliwe w towarzystwie świętych lub praktykuj w odosobnieniu w świętych miejscach.
PRAKTYKA DUCHOWA
- Kładź się spać wcześnie. Wstawaj o 4 rano. Odpowiedz na wezwania natury, wyczyść jamę ustną i weź kąpiel.
- Recytuj modlitwy i pieśni religijne. Praktykuj pranajamę (kontrolę oddechu), japę (powtarzanie imion Boga) i medytację wcześnie rano. Przez cały czas siedź w padma, siddha lub sukhasanie, bez ruchu, poprzez stopniową praktykę. Kiedy medytujesz, całkowicie zapomnij o zewnętrznym świecie. Stopniowo zwiększaj czas medytacji.
- Zmów codzienną modlitwę twojej religii. Nie zawiedź w wypełnieniu swoich powinności.
- Wypisuj swoją ulubioną mantrę lub imię Boga w zeszycie przez 10-30 minut dziennie.
- Śpiewaj imiona Boga (kirtan) i módl się przez 30-60 minut wieczorem z rodziną i przyjaciółmi.
- Rób coroczne postanowienia dotyczące powyższych zaleceń. Regularność, wytrwałość i stałość są nieoddzowne. Prowadź codziennie notatki na temat twojej praktyki (sadhany) w dzienniku praktyki. Przeglądaj go co miesiąc i koryguj swoje zaniedbania.
– –
Sadhana Tattva jest broszurą napisaną przez jednego z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli – Swamiego Sivanandę. Oczywiście tekst broszury należy rozważyć z perspektywy czasu, w którym została napisana (pierwsza połowa XX wieku) oraz faktu, że jest napisana przez hinduskiego duchownego.
Swami Sivananda był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi i wedanty, założycielem Divine Life Society w Rishikesh, nauczycielem m.in.: Swamiego Vishnu-devandandy (twórcy Sivananda wedanta jogi), Swamiego Chidanandy (jego następcy w Divine Life Society), Swamiego Satyanandy (twórcy Bihar School of Yoga/ metody Satyanandy), Swamiego Satchidanandy (twórcy jogi integralnej).
Tłumaczenie tekstu: Maciej Wielobób, http://maciejwielobob.pl
Fajny tekst , podejście jogi klasycznej jest bliższe mojemu sercu.
Nie umiem się modlić , ale lubię przebywać , w kościele kiedy już tam jestem.
Wolałbym spotkać na swojej drodze mędrca , niż świętego , a najlepiej świętego mędrca. Święty mędrzec , który nie wspomina o Bogu ,postrzega rzeczywistość na zewnątrz. Wszystko co poznawalne jest na zewnątrz. Niepoznawalne takim pozostaje.
Hej Leszku! A wiesz jaki jest największy problem z napotykaniem mędrców…? Taki mianowicie, że jest duża szansa, że spotkałeś już w życiu kilku, ale ich nie zauważyłeś, bo miałeś określone oczekiwania wobec nich 🙂 Dlatego przypatrz się mędrcom swojego życia codziennego, bo szkoda byłoby ich przegapić!
Tak , można się nauczyć wiele od każdego. Mnie zajmuje utrzymywanie świadomości , w nastawieniu prowadzącym do bycia mędrcem , ale to jest trudne.
Mędrzec posługuje się umysłem w specyficzny sposób wie i nie wie równocześnie.
W moim przypadku najczęściej jest to drugie , dlatego tutaj zaglądam.
Co można powiedzieć tym, których umysły opierają się dyscyplinie? Nie chodzi mi o negowanie samej dyscypliny, to co odpowiednie dla innych może być nie odpowiednie dla mnie, i na odwrót. Ale co dla tych innych umysłów? Czy jest jakiś kierunek czy brak kierunku i sama prostota jest już tym gdzie się zmierza?
Poprzedni post pewnie źle napisałem i pytanie nieodpowiednie. 🙂
“(c)Na początku wprowadź w życie tylko kilka najprostszych postanowień, które spowodują mały, ale wyraźny postęp w pracy nad twoimi aktualnymi nawykami i charakterem.”
“Musisz wzrastać duchowo, być uważnym wszystkiego. Nie musisz zmieniać swojego zachowania, ale zmieniaj swoją świadomość. Wtedy zachowanie samo się zmieni.”