Wybierz stronę

To więcej niż gra i zabawa – Joga dla dzieci w wieku szkolnym. Emilia Burkiewicz

To więcej niż gra i zabawa – Joga dla dzieci w wieku szkolnym. Emilia Burkiewicz

Obecnie joga staje się bardzo popularną aktywnością fizyczną w Polsce, a niemalże w każdym fitnessie prowadzone są zajęcia jogi dla dorosłych. W każdym mieście możemy znaleźć wyspecjalizowane w danym nurcie szkoły jogi, niemniej jednak wciąż zauważam ogromną lukę zainteresowania wpływu praktyki postaw jogowych na dzieci. Odnoszę wrażenie, że temat jest pomijany wielkim łukiem, i zastanawiam się: dlaczego? Czytam wiele doniesień i publikacji z zagranicy, gdzie działalność w zakresie jogi dla dzieci jest wysoce rozwinięta, a także potwierdzona wieloma badaniami w wielu krajach. Dlaczego w Polsce nie podnosi się tego tematu?

Na łamach Harward Health Publishing, Harvard Medical School możemy przeczytać, że joga dla dzieci niewiarygodnie szybko wzrasta na popularności w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W przeprowadzonych badaniach wykazano, że joga i związana z nią uważność, poprawiają nie tylko zdrowie fizycznie ale duży wpływ mają na psychikę dzieci w wieku szkolnym (6-12 lat). Joga poprawia równowagę, siłę, wytrzymałość i wydolność tlenową u dzieci. Coraz więcej badań wykazuje, że joga poprawia koncentrację, pamięć, samoocenę, wyniki w nauce i zachowanie w klasie, a nawet może zmniejszyć lęk i stres u dzieci.
Przemiana dziecka z przedszkolaka w ucznia może wiązać się z wielką radością i oczekiwaniem lub wielkim strachem i niechęcią. Z moich obserwacji wynika, że zdarzają się dzieci, które nie są przystosowane do takiego przejścia i dostosowania się do życia szkolnego. Nie angażują się w zabawie na rzecz grupy, nie wykonują poleceń, a gdy nawet zaangażują się w zajęcia to nie uzyskują rezultatów takich jak rówieśnicy. Często, z poczuciem porażki, płaczą. Chcąc – nie chcąc przychodzi wiek i dziecko zmuszone jest wejść w życie szkolne i niestety dla takiego malucha zaczynają się wielkie schody.

Joga dla dzieci w wieku szkolnym.

W programach szkolnych nie ma specjalnych zajęć, które uczą dzieci współpracy, szacunku do siebie i ciała, koncentracji, wytrzymałości, uważności, zrozumienia, budowania dobrych relacji interpersonalnych. Zaczyna się konkurencja, rywalizacja i często sami rówieśnicy są okrutni wobec siebie w ocenie, krytyce co czasami skutkuje wyłączeniu pojedynczych jednostek z grupy.

Brytyjskie badania przeprowadzone w szkołach wśród dzieci w wieku szkolnym pokazały, że dzieci, którym dołączono do programu zajęcia jogi, uzyskały dużo lepsze wyniki w wieku aspektach od swoich rówieśników, którzy nie uczestniczyli w zajęciach jogi. Dzieci ćwiczące różne techniki oddechowe oraz asany, nabierają umiejętności gospodarowania własną energią, dzięki czemu lepiej potrafią się skupić i skoncentrować. Amy Haysman, koordynator programu szkolnego”the YogaKids program “Uczy technik i sposobów oddychania, które pomagają dzieciom lepiej myśleć “. Na przykład oddech króliczka, krótkie inhalacje przez nos i długi wydech przez usta, może pobudzić dzieci, które muszą się skupić, aby wykonać test. Po przez celowe oddychanie możemy pobudzić lub uspokoić centralny układ nerwowy, niwelując napięcia i stres. Proste postawy ciała i ruchy integrują, uspokajają i pobudzają ciało i umysł, aktywując koordynację i świadomość oraz stymulując krążenie.
Ćwiczenia relaksacyjne wprowadzają umysł do ciała, co spowalnia system nerwowy, aktywując odpowiedź relaksacyjną w ciele. Odczuwany stan fizyczny głębokiego odpoczynku, zmienia emocjonalne i fizyczne reakcje na stres.

Joga dla dzieci w wieku szkolnym.

Joga uczy połączenia ciała i umysłu. Nauka postaw fizycznych, daje siłę i buduje pewność siebie. Pani Gershen pedagog z brooklyńskiej szkoły stwierdza, że efekty i korzyści płynące z jogi wychodzą poza fizyczne aspekty. Joga pomaga budować pewność siebie, zwiększa wrażliwość i pozwala młodemu człowiekowi akceptować stan rzeczy taki jaki jest co również zwiększa świadomość poza szkołą. Po przez jogę, dzieci zaczynają zauważać swoją wewnętrzną siłę i są w stanie przyjąć tę siłę, pewność siebie, akceptowanie, współczucie i to przenoszą na wszystkie relacje i spostrzeganie świata. Dlatego, uważam, że bardzo istotne jest rozpoczęcie jogi już od najmłodszych lat.

Marzeniem moim jest by joga pojawiła się w szkołach obok tradycyjnych zajęć szkolnych by dzieci mogły korzystać i brać narzędzia do zdrowego rozwoju i stylu życia. Joga zaczęła pojawia się w przedszkolach co mnie i małych uczestników zajęć bardzo cieszy. Prowadząc kursy instruktorskie dla przyszłych instruktorów jogi dla dzieci, zauważam coraz większe zainteresowanie, dyrektorów szkół, przedszkoli, logopedów co daje dużą nadzieję i dobre rokowania. Pokładam głęboką, że kiedyś jogą zawita w naszych polskich szkołach. Odkryję rąbka tajemnicy, doszły mnie ostatnio słuchy o pewnej Pani Dyrektor, która przeforsowała jogę do swojej szkoły ale zostawię to na inny temat.

O autorze

Emilia Burkiewicz

założycielka mobilnej szkoły jogi Art. Of Yoga, z wykształcenia magister administracji, pedagog, certyfikowana nauczycielka jogi dla dzieci i dorosłych akredytowana przez Yoga Alliance. Certyfikowany szkoleniowiec przez REP’s Polska organizująca kursy instruktorskie „Jogi dla dzieci i młodzieży”. www.emiliaburkiewicz.com https://www.facebook.com/ArtOfYoga.KidsYoga/ https://repspolska.pl/trener/Emilia-Burkiewicz/REPS-TR-1015 https://www.yogaalliance.org/TeacherPublicProfile?tid=198619

1 komentarz

  1. Ela

    Bardzo się cieszę, że temat medytacji dla dzieci coraz częściej pojawia się w publikacjach jako ważny element edukacji. Przychylam się do wniosku autorki, aby dzieci od jak najwcześniejszych lat miały możliwość doświadczania korzyści z jogi i medytacji. Budujące, że w edukacji Montessori pojawiają się tzw. “lekcje ciszy” – już Maria Montessori dostrzegła wagę doświadczania ciszy i jej kontemplacji, również w ruchu.
    Także moim marzeniem jest by joga i medytacja pojawiła się w przedszkolach i szkołach jako stały element dnia. Ten artykuł jest dla mnie dodatkową motywacją do zgłębiania tego obszaru. Nie można też zapomnieć by swoją praktyką być dobrym przykładem dla dzieci i by dawać świadectwo swojej pracy nad uważnością i obecnością.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.