Wybierz stronę

Sadhana Tattva czyli nauka o siedmiu gałęziach rozwoju dla szybkiej ewolucji istoty ludzkiej. Swami Sivananda

Sadhana Tattva czyli nauka o siedmiu gałęziach rozwoju dla szybkiej ewolucji istoty ludzkiej. Swami Sivananda

wielki jogin - swami SivanandaWPROWADZENIE

(a) Jeden gram praktyki jest lepszy niż tony teorii. Praktykuj Jogę, Religię i Filozofię w życiu codziennym i osiągnij Samorealizację.

(b)Te 32 instrukcje oddają esencję Wiecznej Religii (Sanatana Dharma) w jej najczystszej postaci. Są dostępne dla ludzi pracujących i mających rodziny. Zmodyfikuj je tak, aby były dla ciebie dogodne i zwiększaj okres praktyki stopniowo.

(c)Na początku wprowadź w życie tylko kilka najprostszych postanowień, które spowodują mały, ale wyraźny postęp w pracy nad twoimi aktualnymi nawykami i charakterem. W wypadku złego zdrowia, nawału pracy lub nieuniknionych zobowiązań zastąp swoją aktywną Sadhanę (duchową praktykę) częstym wspominaniem Boga.

Swami Sivananda

PRAKTYKI ZDROWOTNE

  1. Jedz z umiarem. Przyjmuj lekkie i proste pożywienie. Ofiaruj je Bogu przed spożyciem. Zachowuj pełnowartościową dietę.
  2. Unikaj mocno przyprawionych i ostrych pokarmów jak chili, czosnek, cebule, tamaryndowiec itp. tak bardzo jak to możliwe. Porzuć picie herbaty, kawy, palenie tytoniu, jedzenie mięsa i picie alkoholu całkowicie.
  3. Pość w dni Ekadasi albo raz na dwa tygodnie. Spożywaj tylko mleko, owoce i korzenie.
  4. Praktykuj asany (pozycje Hatha Jogi) lub ćwiczenia fizyczne przez 15 do 30 minut dziennie. Codziennie wybierz się na dłuższy spacer lub zagraj w jakąś energiczną grę.

PRAKTYKI ENERGETYCZNE

  1. Zachowuj ciszę (mouna) przez 2 godziny dziennie oraz 4 do 8 godzin w niedziele.
  2. Zachowaj wstrzemięźliwość seksualną stosowną do twojego wieku i warunków życiowych. Ogranicz dogadzanie sobie do 1 razu w miesiącu, a stopniowo do 1 razu w roku. Ostatecznie przyjmij ślubowanie wstrzemięźliwości na całe życie.

PRAKTYKI ETYCZNE

  1. Mów PRAWDĘ. Mów niewiele. Mów życzliwie i uprzejmie.
  2. Nie rań nikogo myślą, słowem ani uczynkiem. Bądź życzliwy dla wszystkich.
  3. Bądź szczery, prostolinijny i serdeczny w rozmowie i kontaktach.
  4. Bądź uczciwy. Zarabiaj w pocie własnego czoła. Nie przyjmuj pieniędzy, przedmiotów czy przysług, jeśli nie są zdobyte legalnie. Rozwijaj szlachetność i prawość.
  5. Kontroluj napady złości poprzez pogodny spokój, cierpliwość, miłość, miłosierdzie i tolerancję. Zapominaj i wybaczaj. Dostosuj się do ludzi i wydarzeń.

PRAKTYKA WOLI

  1. Żyj bez cukru przez tydzień lub miesiąc. Porzuć używanie soli w niedziele.
  2. Porzuć grę w karty, czytanie powieści, chodzenie do kin i klubów. Uciekaj od złego towarzystwa. Unikaj dyskusji z materialistami. Nie przebywaj z osobami, które nie mają wiary w Boga lub które krytykują twoją praktykę (sadhanę).
  3. Zredukuj swoje potrzeby. Ogranicz swój dobytek. Żyj prosto, myśl szlachetnie.

PRAKTYKA SERCA

  1. Czynienie dobra dla innych jest najwyższą religią. Zajmuj się jakąś bezinteresowną służbą kilka godzin w tygodniu, bez egoizmu i oczekiwania nagrody. Swoje codzienne obowiązki wykonuj w tym samym duchu. Praca jest modlitwą. Poświęć ją Bogu.
  2. Oddaj 2 do 10 procent swego dochodu na cele charytatywne co miesiąc. Dziel się tym co masz z innymi. Niech cały świat będzie twoją rodziną. Pozbądź się egoizmu.
  3. Bądź pokorny i kłaniaj się w myślach wszystkim istotom. Poczuj wszędzie Boską Obecność. Porzuć próżność, dumę i hipokryzję.
  4. Miej niezachwianą wiarę w Boga, Bhagavad-Gitę i swojego Nauczyciela (Guru). Całkowicie poddaj się Bogu i módl się: „Twoja wola zostanie wykonana. Nie pragnę niczego.” Poddaj się Boskiej Woli we wszystkich wydarzeniach z opanowaniem.
  5. Dojrzyj Boga we wszystkich istotach i kochaj je jak samego siebie. Nie nienawidź nikogo.
  6. Pamiętaj o Bogu cały czas lub chociaż przy wstawaniu rano, w przerwie w pracy i przed położeniem się spać. Trzymaj malę (różaniec) w swojej kieszeni.

PRAKTYKA PSYCHICZNA

  1. Studiuj ze zrozumieniem jeden rozdział lub 10 do 25 wersów Gity lub innych tekstów dziennie. Naucz się oryginalnego języka tekstów, przynajmniej na tyle by móc rozumieć je w oryginale.
  2. Naucz się na pamięć ważnych i inspirujacych fragmentów świętych tekstów, na tyle na ile pozwalają ci twoje możliwości. Naucz się na pamięć także innych inspirujących cytatów z innych duchowych tekstów. Miej przy sobie wersję kieszonkową twojego świętego tekstu cały czas.
  3. Zawsze czytaj Ramajanę, Biblię, Koran, Bagavat Gitę, Upaniszady, Yogavasishthę lub inne teksty religijne codziennie. Studiuj więcej podczas świąt.
  4. Uczęszczaj na spotkania religijne lub szukaj Satsangi (towarzystwa) mędrców przy każdej sposobności. Jeśli nie ma okazji, to stwórz sposobność. Słuchaj duchowych rozpraw od ludzi uczonych i świętych. Jeśli to możliwe, organizuj takie ceremonie w niedziele lub święta.
  5. Odwiedzaj świątynię lub miejsce modlitw codziennie. Najlepiej zanim pójdziesz do pracy lub po powrocie z niej, nawet jeśli miałbyś to zrobić tylko na 5-10 minut.
  6. Spędzaj święta i okresy wolnego, jeśli to możliwe w towarzystwie świętych lub praktykuj w odosobnieniu w świętych miejscach.

PRAKTYKA DUCHOWA

  1. Kładź się spać wcześnie. Wstawaj o 4 rano. Odpowiedz na wezwania natury, wyczyść jamę ustną i weź kąpiel.
  2. Recytuj modlitwy i pieśni religijne. Praktykuj pranajamę (kontrolę oddechu), japę (powtarzanie imion Boga) i medytację wcześnie rano. Przez cały czas siedź w padma, siddha lub sukhasanie, bez ruchu, poprzez stopniową praktykę. Kiedy medytujesz, całkowicie zapomnij o zewnętrznym świecie. Stopniowo zwiększaj czas medytacji.
  3. Zmów codzienną modlitwę twojej religii. Nie zawiedź w wypełnieniu swoich powinności.
  4. Wypisuj swoją ulubioną mantrę lub imię Boga w zeszycie przez 10-30 minut dziennie.
  5. Śpiewaj imiona Boga (kirtan) i módl się przez 30-60 minut wieczorem z rodziną i przyjaciółmi.
  6. Rób coroczne postanowienia dotyczące powyższych zaleceń. Regularność, wytrwałość i stałość są nieoddzowne. Prowadź codziennie notatki na temat twojej praktyki (sadhany) w dzienniku praktyki. Przeglądaj go co miesiąc i koryguj swoje zaniedbania.

 

– –

Sadhana Tattva jest broszurą napisaną przez jednego z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli – Swamiego Sivanandę. Oczywiście tekst broszury należy rozważyć z perspektywy czasu, w którym została napisana (pierwsza połowa XX wieku) oraz faktu, że jest napisana przez hinduskiego duchownego.

Swami Sivananda był jednym z najwybitniejszych współczesnych nauczycieli jogi i wedanty, założycielem Divine Life Society w Rishikesh, nauczycielem m.in.: Swamiego Vishnu-devandandy (twórcy Sivananda wedanta jogi), Swamiego Chidanandy (jego następcy w Divine Life Society), Swamiego Satyanandy (twórcy Bihar School of Yoga/ metody Satyanandy), Swamiego Satchidanandy (twórcy jogi integralnej).

Tłumaczenie tekstu: Maciej Wielobób, http://maciejwielobob.pl

O autorze

5 komentarzy

  1. Leszek

    Fajny tekst , podejście jogi klasycznej jest bliższe mojemu sercu.
    Nie umiem się modlić , ale lubię przebywać , w kościele kiedy już tam jestem.
    Wolałbym spotkać na swojej drodze mędrca , niż świętego , a najlepiej świętego mędrca. Święty mędrzec , który nie wspomina o Bogu ,postrzega rzeczywistość na zewnątrz. Wszystko co poznawalne jest na zewnątrz. Niepoznawalne takim pozostaje.

    Odpowiedz
  2. Maciej Wielobób

    Hej Leszku! A wiesz jaki jest największy problem z napotykaniem mędrców…? Taki mianowicie, że jest duża szansa, że spotkałeś już w życiu kilku, ale ich nie zauważyłeś, bo miałeś określone oczekiwania wobec nich 🙂 Dlatego przypatrz się mędrcom swojego życia codziennego, bo szkoda byłoby ich przegapić!

    Odpowiedz
  3. Leszek

    Tak , można się nauczyć wiele od każdego. Mnie zajmuje utrzymywanie świadomości , w nastawieniu prowadzącym do bycia mędrcem , ale to jest trudne.
    Mędrzec posługuje się umysłem w specyficzny sposób wie i nie wie równocześnie.
    W moim przypadku najczęściej jest to drugie , dlatego tutaj zaglądam.

    Odpowiedz
  4. P

    Co można powiedzieć tym, których umysły opierają się dyscyplinie? Nie chodzi mi o negowanie samej dyscypliny, to co odpowiednie dla innych może być nie odpowiednie dla mnie, i na odwrót. Ale co dla tych innych umysłów? Czy jest jakiś kierunek czy brak kierunku i sama prostota jest już tym gdzie się zmierza?

    Odpowiedz
  5. P

    Poprzedni post pewnie źle napisałem i pytanie nieodpowiednie. 🙂

    “(c)Na początku wprowadź w życie tylko kilka najprostszych postanowień, które spowodują mały, ale wyraźny postęp w pracy nad twoimi aktualnymi nawykami i charakterem.”

    “Musisz wzrastać duchowo, być uważnym wszystkiego. Nie musisz zmieniać swojego zachowania, ale zmieniaj swoją świadomość. Wtedy zachowanie samo się zmieni.”

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.